Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Pitkäaikaissairaiden ja vammaisten sosiaaliturvatieto on päivitetty

Suomen Nivelyhdistys ry

Pitkäaikaissairaiden ja vammaisten sosiaaliturvatieto on päivitetty

Julkaistu: 01.02.2014 klo 12:00
Julkaisija: Suomen Nivelyhdistys ry

Pitkäaikaissairaiden ja vammaisten tarpeisiin tuotettu verkkojulkaisu Sosiaaliturvaopas on päivitetty vuoden 2014 tasalle. Opas löytyy netistä osoitteesta www.sosiaaliturvaopas.fi. Kyseessä on ainoa pitkäaikaissairaiden ja vammaisten yhteisestä sosiaaliturvasta kertova opas.

Sosiaali- ja terveyspalveluiden kokonaisuus on sirpaleinen ja sen hahmottaminen on vaikeaa. Palveluiden tarjoajia on useita, etuudet muuttuvat ja niiden myöntämiseen vaikuttavat monet tekijät. Järjestöissä olevan sosiaali- ja terveysturvan asiantuntemuksen yhdistäminen on tuottanut kiitosta saaneen aineiston.

Vuoden 2014 oppaaseen on koottu ajantasainen sosiaaliturvaan liittyvä tieto. Lähteenä on sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntö ja sen soveltamiskäytännöistä järjestöille kertynyt tieto. Opas on hyvä hakuteos järjestöissä pitkäaikaissairaita ja vammaisia neuvoville ja ohjaaville sekä käsikirja alalla työskenteleville ammattilaisille ja opiskelijoille. Oppaasta hyötyvät myös omaan sosiaaliturvaansa ratkaisuja etsivät henkilöt.

Suomen Nivelyhdistys ry kuuluu oppaan kirjoittajajärjestöihin, joita on yhteensä 14. Oppaan kirjoittajia ovat Nivelyhdistyksestä Marja Eronen sekä Maija Karjalainen.

Opas on hyödynnettävissä suoraan Suomen Nivelyhdistyksen nettisivuilta.

SUOMEN NIVELYHDISTYKSEN PUHELINPÄIVYSTYS:

Suomen Nivelyhdistyksen sosiaaliturvan etuusneuvonnan maksuton puhelinpäivystys
maanantaisin klo 16–18,  p. 0800 05252

-  Puheluihin vastaa Suomen Nivelyhdistyksen sosiaali- ja terveyspalvelujen erityisasiantuntija Marja Eronen.
-  Päivystyspuhelut ovat luottamuksellisia ja soittajalle täysin ilmaisia. Puhelinkulut sponsoroi Eiran sairaala.
-  Kysymyksiä voi esittää myös sähköpostitse  marja.eronen@niveltieto.net

Lisätiedot:

sosiaaliturvan erityisasiantuntija Marja Eronen
Suomen Nivelyhdistys ry
gsm 050 5252244
sähköposti
marja.eronen@niveltieto.net

Suomen Nivelyhdistys ry on vuonna 2000 perustettu voittoa tavoittelematon järjestö, joka edistää nivelrikkoisten ihmisten mahdollisuuksia tulla toimeen sairautensa kanssa. Aktiivisella ja tehokkaasti kohdennetulla tiedon jakamisella Suomen Nivelyhdistys pyrkii parantamaan nivelrikkoisten hoitotasa-arvoa ja lisäämään tietoa itsehoitomahdollisuuksista. Samalla ihmisille annetaan elämäntapaohjausta, jonka avulla nivelrikko-oireiden pahenemista voi ennaltaehkäistä. Suuren suosion ovat saavuttaneet muun muassa Niveltieto-lehti, keskustelufoorumi Nivelklubi, luentokiertueet ja paikalliset nivelpiiri-vertaistukiryhmät. Valtakunnallisessa yhdistyksessä on noin 10 000 jäsentä ja yhdistyksellä on paikallistoimintaa noin 50 paikkakunnalla. Lisätietoa: www.niveltieto.net