Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Opas nuorten seksuaalioikeuksien edistämisestä julkaistu

Sexpo

Opas nuorten seksuaalioikeuksien edistämisestä julkaistu

Julkaistu: 04.10.2016 klo 14:21
Julkaisija: Sexpo

Nuorten seksuaalioikeuksien toteuttamisen tueksi on julkaistu opas, “Fulfil! Guidance document for the implementation of young people's sexual rights”. Opas tarjoaa käytännön vinkkejä, toteutusohjeita ja esimerkkejä nuorten seksuaalioikeuksien edistämiseksi.

Seksuaalioikeudet ovat osa ihmisoikeuksia, jotka kuuluvat kaikille ikään katsomatta. Oppaassa on keskitytty erityisesti viiteen eri seksuaalioikeuksien osa-alueeseen: a) seksuaalisuuden ilmaisuun b) seksuaaliterveyspalveluiden saatavuuteen c) laadukkaaseen ja kokonaisvaltaiseen seksuaalikasvatukseen d) seksuaaliselta väkivallalta suojautumiseen ja e) oikeuteen hakea hyvitystä tilanteessa, jossa nuoren oikeuksia on loukattu.

“Nuorten seksuaaliseen itsemääräämiseen kohdistuu yhä paljon erilaisia rajoituksia, jotka johtuvat aikuisten kyvyttömyydestä käsitellä aihetta. Kieltojen sijaan tarvitaan dialogia ja seksuaalikasvatusta, joilla tuetaan nuorten kykyä tehdä hyviä päätöksiä oman seksuaalisuutensa suhteen,” toteaa oppaan kansainvälisessä työryhmässä mukana ollut, oppaan tekoon osallistunut Sexpon toiminnanjohtaja Tommi Paalanen.

Oppaan ovat laatineet Maailman seksuaaliterveysjärjestö (WAS) ja Kansainvälinen perhesuunnittelujärjestöjen liitto (IPPF) ja se on suunnattu erityisesti työvälineeksi poliittisille päättäjille, sosiaali- ja terveysalan sekä opetusalan ammattilaisille. Opas on englanninkielinen ja sen voi ladata maksuttomasti täältä.

Tommi Paalanen, toiminnanjohtaja
050 469 2937, tommi.paalanen@sexpo.fi

Sexpo on vuonna 1969 perustettu seksuaalisuuden ja ihmissuhteiden asiantuntijajärjestö. Koulutamme seksuaalineuvojia, -terapeutteja ja -kasvattajia sekä ylläpidämme seksuaalineuvontaa, johon tulee tuhansia yhteydenottoja vuosittain. Pyrimme siihen, että jokainen voisi toteuttaa seksuaalisuuttaan tyydyttävästi ja tasapainoisesti. Edistämme seksuaalisen vapauden, tasa-arvon ja seksuaalioikeuksien toteutumista sekä rakennamme avointa ja myönteistä seksuaalikulttuuria. Kannatamme moniarvoista yhteiskuntaa, jossa seksuaalisuuden, sukupuolen ja ihmissuhteiden moninaisuus saa kukoistaa.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki