Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Leppäkerttu ilman pilkkuja -laulusatukirja auttaa lapsia ymmärtämään erilaisuutta

Invalidiliitto ry

Julkaistu: 07.07.2016 klo 12:08
Julkaisija: Invalidiliitto ry

Maanantaina 11.7. julkaistaan laulusatukirja Leppäkerttu ilman pilkkuja. Lapset pääsevät kirjan avulla tutustumaan erilaisuuteen ja vammaisuuteen. Kirjan viesti on, että jokainen ihminen on ainutlaatuinen ja arvokas, ulkonäköön, vammaan tai muuhun ominaisuuteen katsomatta.

Kirja on tuotettu osana Invalidiliiton Asennetta ja elämänhallintaa -projektia yhteistyössä Kirkkohallituksen ja Suomen Vammaisurheilu ja Liikunta VAU ry:n kanssa RAY:n tuella.

Kirjan tarinan takana on Pikku Kakkosestakin tuttu Niina Bell.

- Kirjan idea lähti omasta sairastumisestani. Päädyin pyörätuoliin ja mietin, miten kerron tästä omille lapsilleni. Kirjan tarkoituksena on puhua lapsille vammaisuudesta ja erilaisuudesta ymmärrettävällä tavalla, Bell valottaa.

- Lapset uskaltavat yleensä kysyä ja puhua, mutta vanhempien voi olla vaikeaa vastata kysymyksiin vammaisuudesta. Tavoitteena onkin avoin keskustelu. Voisi ajatella, että kirja on yhtä lailla lapsille kuin aikuisillekin suunnattu, Bell toteaa.

Kirjassa on tarinan lisäksi mukana tuttuja lastenlauluja, jotka löytyvät kirjan mukana toimitettavalta CD:ltä. Kirja ja CD toimitetaan kaikkiin Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntiin lapsityöntekijöille. Sitä voi myös tilata Invalidiliitosta 10 euron toimitusmaksua vastaan.

Kirjan kuvitus on kahden kuvittajan käsialaa. Ilona Sundell on kuvittaja ja graafinen suunnittelija, joka työskentelee tällä hetkellä pakkaussuunnittelun parissa. Toinen kuvittaja, Raine Vasquez on yhdysvaltalainen taiteilija ja filosofi ja tekee estetiikan alaan kuuluvaa väitöskirjatutkimustaan Helsingin yliopiston humanistisessa tiedekunnassa.

Kirjailija ja muusikko Niina Bell, p. 044 0101 162

Projektipäällikkö Kalle Jokinen, p. 044 7651 381, kalle.jokinen@invalidiliitto.fi

Invalidiliitto edistää ja kehittää fyysisesti vammaisten ja toimintaesteisten henkilöiden mahdollisuuksia osallistua, liikkua ja elää täysipainoista elämää. Invalidiliitto-konserniin kuuluvat myös Validia Kuntoutus, Asuminen ja Ammattiopisto.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki