Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Lääkärit toivovat suosituksia sairauspoissaolojen kestosta

Kela

Lääkärit toivovat suosituksia sairauspoissaolojen kestosta

Julkaistu: 01.06.2016 klo 12:30
Julkaisija: Kela

Lääkärit kirjoittavat tarpeettoman pitkiä sairauspoissaoloja jatkohoidon ja kuntoutuksen viiveiden vuoksi.

Kela ja Suomen Lääkäriliitto toteuttivat kyselyn, joka kartoitti lääkäreiden näkemyksiä sairauspoissaoloihin liittyvistä käytännöistä ja kehittämistarpeista. Kyselyn tulosten perusteella lääkärit pitävät julkisen sektorin palvelujen heikkoa saatavuutta keskeisenä syynä sairauspoissaolojen pitkittymiseen. Myös vajaakuntoisia työntekijöitä tukevien toimenpiteiden heikko saatavuus vaikuttaa sairauspoissaolojen kirjoittamiseen.

Lääkärit toivoivat vähintäänkin joitakin sairauksia koskevia kansallisia suosituksia sairauspoissaolojen kestosta. Nykyisiä käytettävissä olevia ohjeita ja suosituksia monet pitivät tärkeinä.

Lisäkoulutukselle tarvetta

Kelalta lääkärit toivoivat enemmän palautetta omasta toiminnastaan. Lääkärien osaamisen kehittämistarpeet puolestaan korostuivat erityisesti terveyskeskuksissa, mutta koulutusta tarvitsevien osuus on varsin suuri muillakin toimintasektoreilla.

Työterveyslääkärit erottuivat monissa kohdin omaksi ryhmäkseen. He näyttävät hallitsevan parhaiten työkyvyn ja sairauspoissaolon tarpeen arviointiin liittyvät tehtävät.

Tulosten perusteella nousi esiin seuraavia kehittämistarpeita, jotka tulisi huomioida myös sote-uudistuksessa. Jatkohoidon ja kuntoutukseen pääsyn viiveisiin olisi puututtava, työkyvyn arviointiin liittyvää koulutusta tarvitaan lisää, ja sairauspoissaolotarpeen arviointia on siirrettävä enemmän työterveyshuollon vastuulle. Tulee laatia myös sairauspoissaolojen kestoa koskevat suositukset.

Kyselylomake lähetettiin 8 867 lääkärille loppuvuodesta 2014. Vastausprosentti oli 35.

Samanlainen kysely sairauspoissaolojen kirjoittamisesta on toteutettu myös Ruotsissa ja Norjassa. Suomalaiset lääkärit kokivat ruotsalaisia ja norjalaisia perusterveydenhuollon lääkäreitä vähemmän ongelmia sairauspoissaoloon liittyvissä asioissa.

Lue myös tutkijoiden blogi aiheesta: blogi.kansanelakelaitos.fi/arkisto/3154

Kelan tutkimusryhmä,
johtava ylilääkäri, LT, tutkimusprofessori Ilona Autti-Rämö, puh. 050 558 2205

Kelan tutkimusryhmä,
johtava tutkijalääkäri, LT, dosentti Katariina Hinkka, puh. 020 63 42810 tai 0400 887 081
Sähköpostit: etunimi.sukunimi@kela.fi

Julkaisu: Hinkka K, Niemelä M, Autti-Rämö I, Palomäki H, Pärnänen H, Vänskä J. Sairauspoissaolotarpeen määrittäminen. Kyselytutkimus lääkäreille. Helsinki: Kela, Työpapereita 96, 2016. ISSN 2323-9239

Kelan viestinnän puhelinpalvelu medialle puh. 040 733 5221, arkisin klo 9-16
viestinta@kela.fi

Kelan tilasto- ja tietovarastoryhmän puhelinpäivystys medialle puh. 050 5517 960, arkisin klo 9-16
tilastot@kela.fi

Mediainfo on Kelan taustoittava uutiskirje medialle.
Tilaa kerran kuussa ilmestyvä mediainfo osoitteessa www.kela.fi/uutiskirje

Viestinnän yhteystiedot verkossa
www.kela.fi/viestinta