Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Joulun eettiset Aikalahjat torjuvat pääkaupunkilaista yksinäisyyttä

HelsinkiMissio

Joulun eettiset Aikalahjat torjuvat pääkaupunkilaista yksinäisyyttä

Julkaistu: 17.12.2013 klo 13:56
Julkaisija: HelsinkiMissio

HelsinkiMission  Aikalahjoilla autetaan yksinäisiä vanhuksia, nuoria ja lapsiperheitä. Aikalahjoja on viisi erilaista: Kahvihetki yksinäisen kuulemiseen, 10 euroa. Kävelyseuraa kotiin unohtuneelle, 25 euroa. Keskustelutuokioita ahdistuneelle, 50 euroa. Pelastusrengas yksinäiselle nuorelle 15 euroa ja Lapsuuspakkaus tukea tarvitsevalle lapsiperheelle, 20 euroa.

HelsinkiMission sadat vapaaehtoiset taistelevat yksinäisyyttä vastaan antaen aikaansa tukea tarvitseville lapsiperheille, nuorille ja vanhuksille. Uusin toimintamuotomme  Pelastakaa sukupolvi –hanke  on tämän syksyn aikana  kouluttanut 128  helsinkiläistä neuvolatyöntekijää ohjaamaan lapsiperheitä vapaaehtoisvoimin toteutetun avun  piiriin. 90 vapaaehtoista on koulutettu lapsiperheiden tueksi.

Työ yksinäisyyttä vastaan jatkuu

HelsinkiMissio on taistellut kaupunkilaista köyhyyttä vastaan jo 130 vuotta. Tämän ajan yleisin köyhyyden muoto on yksinäisyys. Tänäkin vuonna moni vanhus viettää joulunsa yksin.

- Aikalahjalla autat meitä rakentamaan kaupunkia, jossa ihmisten käy hyvin, kertoo HelsinkiMission  toiminnanjohtaja Olli Valtonen.  Lahjoitetut varat kohdistetaan vapaaehtoisten hankintaan, kouluttamiseen ja työnohjaukseen sekä auttajien ja avuntarvitsijan yhteen saattamiseen.

Aikalahjasta saa jouluisen kortin, jossa kerrotaan mihin hyvään annettu lahjoitus käytetään.

Yhä useampi vanhus on saanut apua

Keikka-apu on HelsinkiMission nopeimmin kasvava vapaaehtoistoiminnan muoto.  Keikka-apua arjen askareisiin, esimerkiksi ulkoilu- tai saattoapua vanhuksille on annettu tänä vuonna yli 600 kertaa. Aamukorva-puhelimessa 55 vapaaehtoista on käynyt yli 3500 auttavaa keskustelua.  Aamukorva puhelin vastaa joka päivä, myös jouluna klo 5-9.

Nuorten auttaminen laajenee

Nuorten Kriisipiste tarjoaa maksutonta ja luottamuksellista keskusteluapua 12-29-vuotiaille nuorille ja aikuisille sekä heidän perheilleen. Kriisipisteessä on tänä vuonna kohdattu nuori yli 750 kertaa.

Apua tarvitsevat 12-29-vuotiaat voivat hakea tukihenkilöä elämän pulmakohtiin ja arjen haasteisiin. Tukihenkilöt ovat tavallisia ja tasapainoisia aikuisia, jotka toimivat vapaaehtoisina nuorten rinnalla kulkijoina. He sitoutuvat vuodeksi ja tapaavat nuorta kahdesti kuussa.

Aikakauppa osoitteessa www.aikakauppa.com

Lisätiedot helsinkimissio.fi  ja viestintäpäällikkö Kristiina Backberg p. 044 733 1544, kristiina.backberg@helsinkimissio.fi

HelsinkiMissio on 130-vuotias sosiaalialan järjestö, joka toimii seniorityön, nuorten kriisityön, lapsiperheiden ja erityisryhmien parissa. Järjestön missiona on haastaa kaikki suomalaiset toimimaan unohdettujen puolesta - yksinäisyyttä vastaan. Järjestö toimii noin 90 työntekijän ja noin 500 vapaaehtoisen voimin. Sen toimintaa rahoittavat yksityislahjoittajat, yritykset, säätiöt, Helsingin kaupunki sekä Raha-automaattiyhdistys.