Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Järjestäytynyt turvallisuus -seminaari Turussa 03.11.2011 ja Tampereella 10.11.2011

HelsinkiMissio

Julkaistu: 28.10.2011 klo 09:03
Julkaisija: HelsinkiMissio

Järjestäytynyt turvallisuus

Sisäasiainministeriö, katuväkivallan tekijöihin keskittynyt HelsinkiMission Aggredi-projekti sekä rikosten uhreja auttava ja tukeva Rikosuhripäivystys järjestävät yhteistyössä laatuaan ensimmäiset Järjestäytynyt turvallisuus-seminaarit.

Seminaarit järjestetään Turussa 03.11.2011 ja Tampereella 10.11.2011. Seminaarissa keskitytään kolmannen sektorin ja viranomaisyhteistyön haasteisiin ja mahdollisuuksiin turvallisuuden lisäämisessä.

Lähtökohtaisesti turvallisuus on laaja käsite joka liittyy hyvin monen eri sektorin toimintaan. Poliisin, pelastuslaitoksen, rajavartiolaitoksen tai esimerkiksi rikosseuraamuskeskuksen rooli turvallisuuden edistämisessä on helpommin ymmärrettävä. Turvallisuus on perinteisesti mielletty viranomaisten toimintakentäksi, mutta nykyään sisäisen turvallisuuden ohjelman keskeiset kotimaiset kehittämiskohteet kuten syrjäytymisen ehkäisy sekä yhteiskunnan jakautumisen ehkäisy ovat yhä kasvavissa määrin myös kolmannen sektorin vastuulla.

Turvallisuus muodostuu tiedosta, että erilaisiin ongelmiin on mahdollisuus saada apua hädän tullen sekä toimista jotka osoittavat näiden palveluiden toimivuuden. Lähtökohta on, että turvallisuus ja / tai sen tunne syntyy toimivasta yhteistyöstä viranomaisten ja kolmannen sektorin kesken.

Syntyäkseen se vaatii vuoropuhelua niin perinteisesti turvallisuutta tuottavien toimijoiden, kuten poliisin ja pelastuslaitoksen kanssa, mutta myös vahvasti arjen tasolla turvallisuutta luovien tahojen, kuten terveys- ja sosiaalipalveluiden kesken.

Lisätiedot:

Lehdistötilaisuudelle on varattu aika seminaarista 13.30-14.00

Seminaarin ohjelma ja aikataulut: http://www.nuortenkriisityo.fi/?sid=186

HelsinkiMissio Aggredi projekti:

Petri Salakka, projektityöntekijä 041 4489849

petri.salakka@helsinkimissio.fi

Rikosuhripäivystys Lounais-Suomi (Turun seminaari)

Tiina Rantanen aluejohtaja 050 5515055

tiina.rantanen@riku.fi

Rikosuhripäivystys Sisä-Suomi (Tampereen seminaari)

Satu Hintikka aluejohtaja 050 5237313

satu.hintikka@riku.fi