Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Ilman huoltajaa maahamme saapuneet lapset ja nuoret kertovat kokemuksistaan

Pelastakaa Lapset ry

Ilman huoltajaa maahamme saapuneet lapset ja nuoret kertovat kokemuksistaan

Julkaistu: 22.09.2016 klo 09:00
Julkaisija: Pelastakaa Lapset ry

Pelastakaa Lapset on julkaissut tänään uuden raportin yksin, ilman huoltajaa maahamme saapuneiden turvapaikanhakijanuorten kokemuksista. ”Ilman huoltajaa saapuneet lapset ja nuoret - Kokemustieto käyttöön vastaanoton kehittämisessä” -raportissa eräs nuori kiteyttää: ”Emme ole jäniksiä, joita voidaan pompottaa paikasta toiseen.”

Miltä tuntuisi lähteä vieraaseen maahan ilman huoltajaa, rahaa, kunnon vaatteita ja kielitaitoa? Entä miltä tuntuu herätä sodan kauheuksien aiheuttamiin painajaisiin? Millaista on odottaa epätietoisuudessa viranomaisten päätöstä, saako jäädä rauhalliseen Suomeen vai joutuuko palaamaan sekasorron keskelle?

Ilman huoltajaa saapuneet alaikäiset turvapaikanhakijat kertovat kokemuksistaan vastaanottovaiheessaan Pelastakaa Lasten tuoreessa julkaisussa ”Ilman huoltajaa saapuneet lapset ja nuoret - kokemustieto käyttöön vastaanoton kehittämisessä”. Raportti esittelee Lasten kokemusasiantuntijatoimintaa osana vastaanottotoimintaa -hanketta. Hanketta tukee Euroopan unionin turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotouttamisrahasto.

Hankkeen tavoitteena on tuoda esiin ilman huoltajaa saapuneiden lasten ja nuorten ajatuksia vastaanottovaiheesta ja esittää tämän kokemustiedon pohjalta vastaanottovaiheen kehittämiskohdat. Lisäksi raportissa esitellään kokemusasiantuntijamalli, jota muut toimijat voivat hyödyntää ja kehittää omiin tarpeisiinsa. Kokemusasiantuntijoina toimivat sekä Suomeen ilman huoltajaa saapuneet lapset ja nuoret, jotka ovat parhaillaan vastaanottovaiheessa että nuoret aikuiset, joilla on aikaisempi vastaava kokemus.

Nuorilla on vastaanottovaiheesta sekä positiivisia että negatiivisia kokemuksia. Sitaatteja nuorilta:

”Hyvää on ollut se kunnioitus, jonka sain, kun tulin.”

”Tutustuimme jalkapallossa suomalaisiin, mutta kun he saivat tietää, että olemme pakolaisia, he kaikkosivat pois.”

”Menin poliisilaitokselle ja olin järkyttynyt kun sain kuulla kielteisen päätöksen. Olin todella maassa ja masentunut. Lähdettyäni poliisista ajattelin tapoja, joilla kuolisin siellä, mutta sen jälkeen olen yrittänyt selviytyä. En halua kuolla vielä tässä iässä.”

Lue raportti osoitteessa: www.pelastakaalapset.fi/kokemustieto-kayttoon

Anni Ritari, projektivastaava, Lasten kokemusasiantuntijatoiminta osana vastaanottotoimintaa, Pelastakaa Lapset ry, puh. 050 5950 503, anni.ritari@pelastakaalapset.fi

Mirja Piitulainen, projektikoordinaattori, Lasten kokemusasiantuntijatoiminta osana vastaanottotoimintaa, Pelastakaa Lapset ry, puh. 050 4361 843, mirja.piitulainen@pelastakaalapset.fi

Kaisa Tervonen-Arnkil, kehittämispäällikkö, Pelastakaa Lapset ry, 040 709 1998, kaisa.tervonen-arnkil@pelastakaalapset.fi