Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Ikääntyvän väestön kuljetuspalvelut puhuttavat Tampereen Hyvä ikä -messuilla

Invalidiliitto ry

Ikääntyvän väestön kuljetuspalvelut puhuttavat Tampereen Hyvä ikä -messuilla

Julkaistu: 20.10.2016 klo 06:00
Julkaisija: Invalidiliitto ry

Tampereella torstaina alkavilla Hyvä ikä -messuilla on tarjolla erilaisten palveluiden lisäksi myös kovaa asiaa liikenteen lainsäädännöstä ja tulevaisuuden näkymistä. Invalidiliiton järjestämässä seminaarissa pohditaan, miten kasvavaan kuljetuspalveluiden tarpeeseen pystytään vastaamaan ja samalla varmistetaan apuvälineitä käyttävien asiakkaiden turvallisuus.

Seminaarissa avataan muun muassa liikennekaari-hanketta. Sen tarkoituksena on selkeyttää liikennepalveluiden tarjontaa ja markkinoita. On ratkaistava myös, miten turvataan sekä vammaisten että ikääntyvien henkilöiden liikkuminen.

- Huolenamme on se, ymmärtävätkö kuljetuspalveluita järjestävät tahot eli kunnat ja maakunnat esteettömän joukkoliikenteen tarpeen. Järjestäjillä on vastuu siitä, että palvelut toimivat, kun niiden piirissä olevien henkilöiden määrä lisääntyy. Uhkakuva on se, että kaikki suuntaavat katseensa erityispalveluihin ja ne tukehtuvat liian kysynnän alla, pohtii Henkilökuljetukset tulevaisuudessa -seminaarin kommenttipuheenvuoron pitäjä Elina Akaan-Penttilä Invalidiliitosta.

Akaan-Penttilän mukaan ratkaisu löytyy yleisistä palveluista, linja-auto- ja palveluliikenteestä ja näiden kaikkien esteettömyyden varmistamisesta.

- Tulevaisuuden liikennekaluston ja -palveluiden sekä kuljettajien osaamisen pitää vastata kasvavaan ikääntyneiden määrään.  Jatkossa erityispalveluiden tulisi olla vaikeavammaisia henkilöitä varten, ja yleisten palveluiden soveltua paremmin myös ikääntyneille ja apuvälineitä käyttäville, Akaan-Penttilä toteaa.

Henkilökuljetukset tulevaisuudessa -seminaarissa kuullaan muun muassa, missä vaiheessa on liikennekaaren valmistelu ja mitä se tarkoittaa palveluiden käyttäjän näkökulmasta.

Hyvä ikä -messut  20.10. klo 9-17–21.10. klo 9-16, Tampereen Messu- ja Urheilukeskus

Seminaarin ohjelma

Sosiaalipoliittinen asiantuntija Tiina Lappalainen, p. 040 8257904, tiina.lappalainen@invalidiliitto.fi

Lakimies Elina Akaan-Penttilä, p. 044 7650663, elina.akaan-penttila@invalidiliitto.fi