Etusivu » Tiedotteet » Sosiaaliset kysymykset » Hallituksen puututtava opiskelijoiden surkeaan asuntotilanteeseen

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Hallituksen puututtava opiskelijoiden surkeaan asuntotilanteeseen

Julkaistu: 01.09.2015 klo 07:00
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Jokasyksyinen puheenaihe on koulujen alkamisen ohella opiskelijoiden asuntotilanne. Vuodesta toiseen kesän lopussa ylikuumenevat markkinat eivät kykene tuottamaan riittävästi asuntoja koulunsa aloittaville. Moni joutuu turvautumaan hätämajoitukseen kaverin tai sukulaisen sohvalla ja opiskelujen aloitusta varjostaa stressi oman kodin löytämisestä.

Vaikka ongelma toistuu, ei ratkaisua siihen ole saatu. Viime vuonna startannut Sohvalle Stadiin- kampanja on auttanut opiskelijoita löytämään väliaikaisen sohvamajoituksen ja tänä vuonna Omenahotellit-ketju on päättänyt tarjota huoneitaan opiskelijoiden käyttöön. Samalla, kun yksityiset tahot tarjoavat apuaan, kääntää hallitus selkänsä opiskelijoille ja uhkaa poistaa opiskelija- ja nuorisoasunnot ARA-investointiavustusten piiristä ja näin heikentää entisestään opiskelijoiden asemaa tilanteessa, jossa koulutukseen kohdistuu jo valmiiksi satojen miljoonien leikkaukset.

Asuntojen tarjoamisen ei pitäisi Suomessa olla yksityishenkilöiden ja yritysten varassa. Ensisijaisen tärkeää on säilyttää nuoret ja opiskelijat ARA-investointiavustuksen piirissä ja näin varmistaa opiskelija-asuntojen tuotanto ja kohtuullinen kustannustaso. Tämän lisäksi hallituksen tulee aktiivisesti etsiä uusia toimia, joilla tuetaan opiskelijoiden asumista ja halpojen vuokra-asuntojen sekä opiskelija-asuntojen rakentamista.

”Oma vakituinen koti on edellytys hyvin sujuville opinnoille ja antaa mahdollisuuden keskittyä omaan koulutukseen ilman huolta asuinpaikasta”, toteaa Sosialidemokraattisten opiskelijoiden puheenjohtaja Hanna Huumonen. ”Opiskelija-asuntojen investointiavustuksen leikkaus on väärä päätös tilanteessa, jossa moni opiskelija aloittaa koulunsa ilman omaa asuntoa”, Huumonen linjaa.

SONK vaatii tonttien ja kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen tarjonnan lisäämistä ja kuntia tarvittaessa käyttämään oikeuttaan pakkolunastaa maata rakennuttamisen käyttöön. Mikäli markkinoilta ei löydy muita sosiaalisin päämäärin operoivia toimijoita, on valtion kasvatettava roolia asuntojen tarjoajana.

Lisätiedot:

Hanna Huumonen