Etusivu » Tiedotteet » Sisustaminen » Polttamalla korillisen puuta tulisijassa päivässä voi säästää 130 € kuukaudessa

Tulisija- ja savupiippuyhdistys TSY ry

Polttamalla korillisen puuta tulisijassa päivässä voi säästää 130 € kuukaudessa

Julkaistu: 19.02.2016 klo 09:07
Julkaisija: Tulisija- ja savupiippuyhdistys TSY ry

Tulisijalla lämmittäminen paitsi säästää, myös parantaa maamme huoltovarmuutta

Sähköverkosta riippumaton lämmonlähde on tarpeellinen osa suomalaisen pientalon lämmitysjärjestelmää. Se auttaa säästämään energiakustannuksissa ja tuottaa lämpöä sähkökatkostenkin aikana. Taittaessaan sähkön kulutushuippua pakkaskausilla se vähentää tuontisähkön tarvetta ja parantaa maamme huoltovarmuutta.

Tulisija- ja savupiippuyhdistys esittää, että puhtaalla kotimaisella puulla lämmittävä, sähköverkosta riippumaton tulisija pitäisi löytyä jokaisesta suomalaisestakin pientalosta.

Tammikuun pakkaset muistuttivat monille ilmastomuutoksen myötä leutojen talvien todellisuuteen tuudittautuneille, että Etelä-Suomessakin pakkaskausia voidaan silti odottaa jatkossakin, vaikkakaan ei ehkä joka talvi.

Useimmista ilmalämpöpumpuista ei ole enää sähkölämmityslaskun kurissa pitämisen kannalta hyötyä, kun pakkanen paukkuu alle -20 asteessa ja takkatulen lämpö oli tervetullut lisä kaikissa taloissa, jossa siitä oli mahdollista nauttia.

Miellyttävää lisälämpöä ja säästöä sähkölaskuun

Energia-asiantuntijat neuvoivat tiedotusvälineissä, että sähkölämmitystalouksissa ilmalämpöpumppu tuottaa tehokkaasti lämpöä yleensä noin -15 asteeseen, jolloin tulisijan antama lisälämpö on hyvinkin tarpeen.

–Säästö lämmitysenergialaskussa on ahkeralla lämmittäjällä merkittävä. Uudella, tehokkaalla varaavalla tulisijalla lämmittämällä ja hyvälaatuista sekapuuta oikein polttamalla voi säästää lämmityskuluissa noin 1000 kWh/pinomotti. Polttamalla varaavassa tulisijassa korillisen polttopuuta päivässä talvikuukauden aikana voi säästää lämmityskuluissa hyvinkin 130 €.

Tutkimusten mukaan varaavalla tulisijalla on mahdollista tuottaa  jopa puolet kodin lämmitykseen tarvittavasta energiasta rakennuksen energiatehokkuudesta riippumatta, Tulisija- ja savupiippuyhdistys TSY ry:n puheenjohtaja Tuomo Järvinen kertoo.

Pientalossa asuvan riippuvuus sähköverkosta tuli varsin selväksi myös sähkönsiirtomaksujen korostusten yhteydessä. Korotusten taustalla ovat mittavat sähköverkkoinvestoinnit, joilla yritykset ilmoittavat vastaavansa sähkömarkkinalain toimitusvarmuustavoitteisiin.Sähkön siirtohintaan yksityinen ihminen voi vaikuttaa vähän, mutta sähkön kulutukseen sentään onneksi vielä voi.

Suuri vaikutus huoltovarmuuteen

Fingridin käytönvalvontamittausten mukaan Suomen sähkönkulutuksen tuntikeskiteho nousi uuteen ennätykseen 15 100 megawattiin 7. tammikuuta kello 17 – 18 aikaan. Suomessa tuotettiin sähköä 10 800 megawatin teholla. Loput tarvittavat 4 300 megawattia tuotiin naapurimaista.

Tammikuussa 2016 sähkön kokonaiskulutus Suomessa oli 9,1 TWh, josta tuotiin 2,2 TWh. Ruotsista sähköstä tuotiin 70 % ja loput Venäjältä.

Suomessa on lämmityskäytössä 2,2 miljoonaa tulisijaa. Pientalojen koko lämmitysenergiasta polttopuu muodostaa noin 40 %. Polttopuulla tuotettu energiamäärä on noin 15 TWh.

– Erityisesti pakkaskausina tulisijat tasaavat sähkönkulutuksen huippuja ja estävät näin verkon ylikuormittumista ja vähentävät kalliin markkinasähkön kulutusta, Järvinen huomauttaa. – Näin voimme vähentää myöäs riippuvuuttamme tuontisähköstä.

TSY:ssä arvioidaan, jos Suomen 500 000 tulisijassa lämmitettäisiin 4 pinomotilla puuta, yksittäinen sähkölämmitystalous säästäisi sähkölaskussaan noin 440 euroa. Kokonaisuudessaan säästöä olisi syntynyt 220 M€. Säästyneen sähköenergian määrä olisi noin 1,8 TWh.

Norjassa astui vuoden vaihteessa voimaan laki, joka edellyttää savuhormia uusista omakotitaloista ja rivitaloasunnoista. Tulisija- ja savupiippuhdistyksessä toivotaankin, että myös Suomen määräyksiin saataisiin tulisijavelvoite uusille omakoti-, pari- ja rivitaloille.

Viite:

Tulisija & Lämpö-tutkimusprojekti, VTT 2014.

Lisätietoa: toiminnanjohtaja Juhani Jyrkiäinen, puh. 050 381 4910, juhani.jyrkiainen@tsy.fi

Tulisija- ja savupiippuyhdistys TSY on toimialansa valmistajien ja maahantuojien asiantuntijayhdistys. Se on perustettu vuonna 2008. Laajasti koko alaa edustavaan yhdistykseen kuuluu 24 jäsentä. Yhdistyksen asiantuntijat neuvovat ja opastavat kuluttajia tulisijojen oikeassa käytössä, nykyaikaisessa puulämmittämisessä sekä antavat tietoa alasta. Katso lisää verkkosivuilta: www.tsy.fi.