Etusivu » Tiedotteet » Sisustaminen » Pientalojen tyypilliset kosteusvauriot ja 5 vinkkiä niiden ennaltaehkäisyyn

Uponor

Pientalojen tyypilliset kosteusvauriot ja 5 vinkkiä niiden ennaltaehkäisyyn

Julkaistu: 28.10.2015 klo 13:15
Julkaisija: Uponor

Finanssialan Keskusliiton mukaan vakuutusyhtiöt maksoivat vuonna 2014 korvauksia yli 37 000 äkillisestä vuotovahingosta. Korvausten yhteissumma on noin 153 miljoonaa euroa. Pientaloissa kappalemääräisesti eniten vuotovahinkoja aiheuttavat kylmän käyttöveden putkisto, viemäriputkisto ja astianpesukone. Vuotovahinkojen yleisin syy on mekaaninen rikkoutuminen, korroosion aiheuttamat vuodot tulevat seuraavana.[1]

- Kosteusvaurioita voi syntyä myös puutteellisen ilmanvaihdon tai hulevesien aiheuttamana. Vastuullinen omistaja seuraa salaojien, sadevesikaivojen sekä putkiston kuntoa ja ilmanvaihdon riittävyyttä sekä toimii ennaltaehkäisevästi. Kokosimme yhteen viisi vinkkiä, jotka omakotitaloasujan on hyvä muistaa, tähdentää palvelukonseptipäällikkö Terhi Klemetti Uponorilta.

5 vinkkiä omakotitalon kosteusvaurioiden ehkäisyyn

1. Tarkista ja puhdista salaojien tarkistuskaivot ja rännikaivot vähintään 1 krt /v, huolla tarvittaessa.
  2. Puhdista lehdet ja roskat sadevesikouruista syksyllä ennen pakkasia ja uudestaan keväällä.
  3. Käytä vain luotettuja ammattilaisia lvi-alan asennus- ja korjaustöissä.
  4. Seuraa vesi- ja viemäriputkiston kuntoa ja veden kulutusta säännöllisesti vähintään 1 krt/kk. Yllättävä vuoto voi löytyä seurannalla ennen mittavaa vesivahinkoa.
  5. Tarkkaile koneiden ja laitteiden kuntoa. Esimerkiksi astianpesukoneiden poistoletkuista johtuvat vuodot ovat yleistyneet. Koneen alle asetettava muovikaukalo ei välttämättä riitä, jos vuoto tapahtuu kaukalon ohi. Kytkennät kannattaa tehdä kaapin sivuseinästä ja koko koneen alataso kosteuseristää esimerkiksi yhtenäisellä muovimatolla ja/tai kaukalolla, jossa kaadot ovat oikeaoppisesti. Tällöin pienimmätkin vuodot tulevat ajoissa esille.

Salaojien kunto ja hulevesien ohjaus pois perustuksista

Salaojien puuttuminen tai niiden puutteellinen toiminta sekä hulevesien ohjautuminen väärin aiheuttavat suuria riskejä talonomistajille. Salaojien tarkoituksena on johtaa maaperässä liikkuvat vedet rakennuksen ympäriltä pois kastelemasta perustuksia. Jos salaojat puuttuvat, ne kannattaa ehdottomasti asentaa. Samanaikaisesti on syytä asentaa kattovedet poisvievä sadevesiputkisto sekä lisätä perustusten vesi- ja lämmöneristystä. Kattovesiä ei saa johtaa salaojiin.

Käyttövesiputkien remontti helposti ja nopeasti

Omakotitalon yleisin vuotovahinko tapahtuu kylmissä käyttövesiputkissa. Uponor-komposiittijärjestelmä on kokonaisuus, joka sopii pinta-asennuksiin, joko perinteisenä valkoisena tai uutena kromipintaisena.

- Käyttövesiputkien remontteja tehdään nyt usein pinta-asennuksina, sillä silloin saneeraus ei häiritse asumista juuri ollenkaan. Remontti on nopeampi ja tehokkaampi toteuttaa ja se on myös edullisempi vaihtoehto kuin viedä putket rakenteiden sisään. Uponor-komposiittiputkella tehty käyttövesiremontti kestää yleensä 3-5 päivää ja talossa voi asua normaalisti koko remontin ajan, korostaa Uponorin tuotepäällikkö Pekka Jalonen.

Terve talo – ennaltaehkäisy tärkein toimenpide

Vuoto- ja vesivahinkoja voidaan ennaltaehkäistä rakennusten suunnitelmallisella kunnossapidolla ja laitteiden huolellisella käytöllä.

- Kosteusvauriot ja sitä kautta mahdolliset homevauriot ovat mutkikkaita selvittää ja korjata. Siksi pääpaino pitää olla ennaltaehkäisevässä korjaamisessa, Uponorin pientalojen kuivatuksen tuotepäällikkö Jyrki Löppönen painottaa.

Aikojen kuluessa on tehty rakennusteknisesti hyvin erilaisia taloja ja eri aikoina on ollut erilaisia määräyksiä. Kun korjataan vanhaa on tärkeä kartoittaa eri aikakausien rakennustavat ja niihin liittyvät riskit. Kuluttajan näkökulmasta järkevintä on ottaa kokonaisjärjestelmätoimitus jokaiseen saneerattavaan kohteeseen. Tällöin kaikki osat ovat yhteensopivia, asennuksen tekevät ammattilaiset sekä laatu ja vastuullisuus korostuvat. Sama asia koskee talon ulko- ja sisäpuolisia vesi-, ilmanvaihto- ja viemäriverkostoja sekä salaoja- ja sadevesiviemäröintejä. Nykypäivänä asenteiden ja tiedottamisen lisäksi jokaisen tahon rakentajista rakennuksen käyttäjiin tulee tunnistaa oma vastuunsa terveellisen ja turvallisen rakennuksen luomiseksi. Kosteusvaurioiden ennaltaehkäisyssä eri osapuolien välinen kommunikaatio ja oikea-aikainen tiedonkulku ovat olennaisia asioita.

Terhi Klemetti
palvelukonseptipäällikkö
Uponor Suomi Oy
puh. 020 129 2248

Liitteenä olevaa kuvaa voi vapaasti käyttää jutun yhteydessä.
[1] Finanssialan Keskusliitto, vuotovahinkoselvitys 2012-2013. Vuoden 2014 luvut varmistettu 5.10.2015.

Yrityksestä:
Uponor on yksi johtavista asuin- ja liikerakennusten sisäilmasto- ja käyttövesijärjestelmien toimittajista Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Pohjois-Euroopassa Uponor on myös merkittävä yhdyskuntatekniikan putkijärjestelmien toimittaja. Uponorissa työskentelee yhteensä noin 3 800 henkilöä 30 maassa. Konsernin liikevaihto vuonna 2014 ylitti miljardi euroa. Uponorin osake on listattu NASDAQ Helsingissä. Lisätietoja: uponor.fi