Etusivu » Tiedotteet » Sisustaminen » IKEA pilotoi kierrätyshuonekalujen jälleenmyyntiä Suomessa

IKEA Oy

IKEA pilotoi kierrätyshuonekalujen jälleenmyyntiä Suomessa

Julkaistu: 06.05.2016 klo 10:30
Julkaisija: IKEA Oy

IKEA pilotoi touko–kesäkuussa uutta kiertopalvelua, jossa asiakkaat voivat tuoda käytettyjä IKEA-ruokapöytiä, -tuoleja ja -lipastoja jälleenmyyntiin kaikkiin Suomen IKEA-tavarataloihin. Asiakas saa IKEA-kiertopalveluun tuomastaan myyntikelpoisesta IKEA-huonekalusta ennalta määritellyn hyvityksen. Tuotteen jälleenmyyntihintaan lisätään myymälässä ainoastaan arvonlisävero.

IKEA-kiertopalvelu on osa IKEA Suomen kestävän kehityksen strategiaa. IKEA etsii uusia tapoja soveltaa erilaisia kiertotalouden malleja liiketoimintaansa. Pitkän tähtäimen tavoitteena on tehdä käytettyjen IKEA-tuotteiden kierrättämisestä yhtä helppoa ja vaivatonta kuin uusien tuotteiden ostamisesta.

Kiertopalvelussa tarkoituksena on kokeilla jälkimarkkinoiden luomista käytetyille IKEA-tuotteille ja tuotteiden jälleenmyymistä omissa tavarataloissa.

– Haluamme IKEA-kiertopalvelun avulla antaa käyttökelpoisille huonekaluille uuden elämän. Tiedämme, että käytetyille IKEA-huonekaluille on kysyntää ja tarvetta kaikkialla Suomessa. Kiertopalvelun avulla voimme tarjota luotettavan kanavan laadukkaiden kierrätyshuonekalujen myymiselle ja ostamiselle, kertoo IKEA Suomen vastuullisuuspäällikkö Tiina Suvanto.

IKEA etsii jatkuvasti uusia keinoja tuotteidensa elinkaaren pidentämiseksi eri puolilla maailmaa. Suomen kiertopalvelun kaltaista palvelua on ehditty kokeilemaan muutamassa Euroopan maassa.

– IKEA-tuotesuunnittelussa lähdetään siitä, että tuotteiden tulee kestää normaalikäytössä mahdollisimman pitkään ja että ne ovat mahdollisimman helposti kierrätettävissä tai hyödynnettävissä uudelleen toisessa muodossa. Meille kiertotalous tarkoittaa sekä raaka-aineiden ja materiaalien mahdollisimman tehokasta käyttöä nykyisessä tuotannossa että uusien, innovatiivisten toimintamallien pilotointia, Suvanto sanoo.

IKEA-kiertopalvelua kokeillaan kaikissa Suomen IKEA-tavarataloissa ja IKEA-lähipisteessä aluksi 5.5.–30.6.2016. Pilottiprojektista saatuja kokemuksia hyödynnetään mahdollisten tulevien kiertotalousprojektien suunnittelussa ja toteuttamisessa.

Näin IKEA-kiertopalvelu toimii

• Asiakas tuo käytetyn IKEA-ruokapöydän, -tuolin tai -lipaston IKEA-tavarataloon ja saa myyntikelpoisesta tuotteesta hyvityskupongin, joka käy maksuvälineenä tavaratalon kassalla.
  • Kiertopalveluun tuotavien huonekalujen on oltava ehjiä ja myyntikelpoisia.
  • Tuolista hyvitykseksi saa 5 euron, lipastosta 10 euron ja ruokapöydästä 15 euron arvoisen hyvityskupongin.
  • Kierrätyshuonekalut tulevat myyntiin Kodista kotiin -nimiselle myyntialueelle IKEA-tavaratalojen Löytöpisteisiin. Kierrätyshuonekalut tunnistaa hintalapun yhteydessä olevasta Kodista kotiin -tunnuksesta.
  • Kierrätyshuonekalun hinta muodostuu hyvityssummasta ja arvonlisäverosta. Esimerkiksi Kodista kotiin -osastolta ostetun IKEA-tuolin hinta on 5 euroa + alv 24 %.

IKEA Suomi, viestintä, pr.finland@ikea.com, puh. 040 451 7856
Kirsi Gotthardt, viestintäjohtaja
Tiina Suvanto, vastuullisuuspäällikkö

www.IKEA.fi/palvelut