Etusivu » Tiedotteet » Sisustaminen » IKEA-keittiöissä panostetaan järjestykseen ja ekologisuuteen

IKEA Oy

IKEA-keittiöissä panostetaan järjestykseen ja ekologisuuteen

Julkaistu: 01.02.2016 klo 13:00
Julkaisija: IKEA Oy

Ahtaan keittiön ongelma on harvoin sen fyysinen pienuus, vaan epäkäytännölliset kaapit ja laatikot. IKEA tarjoaa myös pienissä keittiössä kokkaaville järkeviä säilytys- sekä kierrätysratkaisuja. IKEA-keittiöiden laatikostoihin ja kaappeihin on saatavana runsaasti arkea helpottavia sisuksia, joiden ansiosta kodin sydämessä pysyvät tavarat järjestyksessä. Avainasemassa hyvässä keittiössä ovat myös aikaa kestävät materiaalit, energiatehokkaat kodinkoneet sekä toimiva jätteidenlajittelu.

Kaikki lähtee järjestyksestä
Pienissä keittiöissä olennaisinta on järjestelmällisyys. Jo keittiön suunnitteluvaiheessa on hyvä miettiä tarkkaan keittiön toimintoja ja mitä ylipäätään on järkevää säilyttää keittiössä. Ruoka-aineille, mausteille, astioille ja muille keittiövälineille on kullekin omia laatikoita, telineitä ja tilanjakajia. Laatikoiden ja kaappien selkeä järjestys kruunaa toimivan keittiön.

–Vietämme paljon aikaa keittiössä, ja sen vuoksi ergonomiaan ja fiksuihin ratkaisuihin kannattaa panostaa. Eniten käytössä olevat astiat ja tarvikkeet on hyvä sijoittaa helposti saataville, ja esimerkiksi uunit kannattaa sijoittaa optimaaliselle korkeudelle. Keittiön kaapit ja laatikot ovat kovassa kulutuksessa, joten niiden laadussa ei kannata tehdä kompromisseja, summaa Vesa Riihelä, IKEA-keittiöiden tuoteryhmäpäällikkö.

Lähes 20 % pääkaupunkiseutulaisista ei vielä lajittele kodin jätteitä
IKEA teetti Suomessa kuluttajatutkimuksen*, jossa tiedusteltiin muun muassa kodin jätteidenlajittelutottumuksia. 18 prosenttia vastaajista ilmoitti vasta suunnittelevansa kierrätyksen ja lajittelun aloittamista. Pienissä keittiöissä ei usein ole tilaa kattavalle lajittelujärjestelmälle. IKEA-lajittelumoduulit on suunniteltu sopimaan myös muualle kuin keittiöön, ja lisäksi ne on helppo pitää puhtaina sekä kuljettaa roskakatoksille. Ruoantähteille tarkoitetut jäteastiat tosin kannattaa sijoittaa tiskialtaan läheisyyteen, jolloin jätteiden lajittelu onnistuu likaisten astioiden huuhtelun yhteydessä. Biojätteet voi myös kompostoida ja hyödyntää kasvien ravinteena.

– Kierrätys kannattaa ottaa huomioon jo keittiön suunnittelun alussa, jotta kaikille kierrätettäville materiaaleille saadaan varattua riittävästi tilaa. Esimerkiksi tyhjille pulloille, kierrätyspaperille ja pahveille kannattaa varata oma tilansa kaapin sisältä tai korkeasta laatikosta, Riihelä muistuttaa.

Keväällä luvassa odotettuja IKEA-uutuuksia
Helmikuun IKEA-uutuuksia ovat rouhea TORHAMN-keittiö sekä maalaisromanttisen SÄVEDAL-keittiö. Odotettu uutuus on myös trendikäs, marmoria jäljittelevä PERSONLIG-kvartsitaso. Ylellisen ilmeen antavaa kivitasoa voi teettää mittatilauksena myös keittiön välitilaan. Jämäkkä RIMFORSA-työpöytä toimii aputasona ja kuivaustelineenä. Se on valmistettu ruostumattomasta teräksestä ja uusiutuvasta luonnonmateriaalista, bambusta.

Kestävän kehityksen mukaiset kodinkoneet
Suurin osa kotitalouksien energiankulutuksesta tapahtuu keittiöissä. Korkeimman energiatehokkuusluokan IKEA-kodinkoneet säästävät sekä ympäristöä että sähkölaskua. Esimerkiksi induktiokeittotaso kuluttaa yli 40 prosenttia vähemmän sähköä kuin perinteiset valurautalevyt. A++ tai A +++ -energiamerkinnällä varustetut jääkaapit säästävät jopa 45 prosenttia sähköä A-energialuokan laitteeseen verrattuna. Lisäksi kaikissa IKEA-vesihanoissa on sisäänrakennettuna poresuutin, jonka ansiosta vedenkulutus pienenee jopa 20 prosenttia.

Vinkit toimivaan keittiöön
1) Tee tarvekartoitus
Jos olet suunnittelemassa uutta keittiötä, tee perusteellinen kartoitus omia tarpeitasi ajatellen. Määrittele, missä kohtaa keittiötä mitäkin toimintoa tehdään. Nämä työskentelyalueet määrittelevät keittiön käytännöllisen rakenteen ja missä kuhunkin toimintoon tarvittavien välineiden ja tarvikkeiden paras paikka olisi. Tämän jälkeen itse keittiökaappien ja sisusteiden suunnittelu on helppoa.

2) Työtasot vapaiksi
Työtasot kannattaa pyhittää ruoanlaitolle. Kokkaamisen aloittaminen helpottuu, kun ei ensin tarvitse raivata tasoille tilaa.

3) Panosta sisuksiin
Laatikoiden tilanjakajat ja sisusteet pitävät tavarat järjestyksessä ja hyödyntävät tilan tehokkaasti. Vetolaatikosta näkee helposti, mitä tavaroita ja ruoka-aineita ne sisältävät. Kaapit kannattaa rakentaa kattoon saakka ja hyödyntää myös yläosat. Kaapeissa ruoansäilytykseen toimivat parhaiten päällekkäin pinotut rasiat.

4) Etsi säilytystilaa luovasti
Tyhjää seinätilaa kannattaa hyödyntää koukuille ja hyllyille. Myös ovipinnat ovat kekseliäs paikka ripustaa vaikkapa keittiöpyyhkeitä. Apupöydät, tarjoiluvaunut ja saarekkeet ovat käteviä lisäsäilytykseen.

*Life at Home -tutkimus tehtiin 1000 pääkaupunkiseudulla asuvalle keväällä 2015.

Painokelpoiset kuvat ja tuotetiedot viestin lopussa.

Heidi Azinur, tuoteviestintäpäällikkö, IKEA Suomi, heidi.azinur@ikea.com, puh. 050 3033 888, pr.finland@ikea.com

Kuvauslainat ja kuvapyynnöt:
pr.finland@ikea.com
Veera Aalto, viestintäassistentti, IKEA Suomi, puh. 040 450 9646

www.IKEA.fi
Facebook: IKEA Suomi
Instagram ja Twitter: @IKEASuomi

IKEA-visio on luoda parempi arki mahdollisimman monille ihmisille. Visiomme ja liikeideamme mukaisesti tarjoamme kauniisti muotoiltuja, toiminnallisia, edullisia ja laadukkaita kodinsisustustuotteita, jotka on valmistettu kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti. IKEA-konsernilla on 322 tavarataloa 28 maassa. IKEA perustettiin Ruotsissa vuonna 1943. Suomessa on viisi IKEA-tavarataloa: Espoossa, Vantaalla, Raisiossa, Tampereella ja Kuopiossa sekä lisäksi IKEA-lähipiste Jyväskylässä. www.IKEA.fi