Elämme aikaa, joka vaatii luottamusta ja uskoa tulevaan. Siksi onkin luontevaa, että vuoden 2020 Pantone-väriksi on valittu klassinen sininen (Classic Blue).

Asiantuntijoiden mukaan sininen on väri, joka viestii rauhallisuutta, itsevarmuutta ja yhteyttä meitä ympäröivään maailmaan. Sävy on kuin tilattu tähän maailman tilanteeseen, jossa teknologian nopea kehittyminen haastaa jatkuvasti meidän kaikkien kykyä ymmärtää muutosta ja elää sitä todeksi. Siksi on luontevaa, että mielemme hakeutuu kohti rehellistä ja suojaa tarjoavaa värisävyä kuten sinistä.

Digitalisoituvassa maailmassa etsimme merkityksellisiä yhteyksiä toisiin ihmisiin, luontoon ja myös yrityksiin, joiden tuotteita tai palveluita ostamme. Juuri tällainen vakaus ja luottamus ilmaistaan klassisella ja luotettavalla sinisellä. Se tarjoaa meille erinomaisen ankkurin nykypäivän epävakaassa elämässä.

Sininen sävy kuvaa myös ääretöntä taivasta. Se kannustaa meitä laajentamaan ja syventämään ajatteluamme, avartamaan näkökulmaamme ja avaamaan ajatusten virtaa.

Muutama vuosi sitten kysyimme trendianalyytikko Susanna Björklundilta, millaisia ovat lähitulevaisuuden väritrendit. Jo tuolloin Susanna uumoili sinisen sävyn uudelleen tulemista ja huomaamme hänen jälleen kerran olleen pari vuotta etuajassa. Susanna kertoo lisää trendien haistelemisesta vuoden 2019 asiakas- ja sidosryhmälehdessämme.

Viimeisten vuosien Pantone värit ovat näkyneet myös sisustuksissa, kuten vuoden 2019 koralli, 2018 violetti tai 2017 vihreä.

Onkin mielenkiintoista katsoa näemmekö kevään mittaan enemmän sinisävyisiä sisustuksia. Ravintolaympäristössä sinistä voi käyttää helposti mausteena ja ennen kaikkea kausivärinä ja juhlakattauksen piristeenä. Insipiraatiota voi hakea Softlin-koristelukonseptistamme.

Väreillä kannattaa myös leikitellä. Sinistä voi yhdistää vastaväriinsä oranssiin (Softlin appelsiini) tai väriympyrän vieruskaveriin vihreään (Softlin havu). Näin rauhoittava sininen saa ympärilleen voimaa. Värien yhdistäminen on helppoa ja kun sen tekee suunnitelmallisesti, aikaansaa se paljon iloa ympärilleen. Se on myös mitä parhainta kestävää kehitystä. Asiakkaamme Folkhälsan Välfärd Ab huomioi kestävästi myös värien positiivisen vaikutuksen omassa arjessaan.

Softlin värivalikoima on laaja ja mielikuvitusta ruokkiva. Katso värit tästä.

Toivotan luottamusta alkaneeseen vuoteen! Olen puhumassa luottamuksen merkityksestä Luottamusaamussa ti 3.3.2020 Kämpin Peilisalissa - olet tervetullut myös sinne! Ohjelma ja ilmoittautuminen löytyvät täältä.

Mukavaa viikonloppua,

Anne Ekberg