Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Värittämällä kyytiä alakulolle

Julkaistu: 30.10.2015 klo 09:53
Julkaisija: Hortoilu.fi

Autuutta aivoille

Värikyniin tarttuminen kannattaa, sillä alakuloa ja kaamosväsymystä voi torjua helposti ja kiireenkin keskellä värittämällä. Värittäminen ja muu käsillä tekeminen kuten käsityöt tekevät aivoille hyvää monin eri tavoin. Rytminen liike, käden ja silmän yhteispeli, keskittyminen ja pysähtyminen sekä kauniit värit torjuvat stressiä, kipuja ja masennustakin. Helpot ja kiireisellekin sopivat itsehoitomenetelmät ovat omiaan pitämään mielen virkeänä myös kaamosaikaan.

Aivojen hyvinvoinnin puolestapuhuja, terveystoimittaja ja hyvinvointikouluttaja Raija Kivimetsä esiintyy Kädentaitomessuilla Helsingin Messukeskuksessa 6.-8.11. Puheenvuoroissaan messujen ohjelmalavalla Cafe Balconyn edessä Kivimetsä muistuttaa, että lievää masennusta sairastavat voivat toipua pelkästään itsehoitomenetelmien avulla.

“Joka viides suomalainen sairastuu masennukseen jossakin elämänsä vaiheessa ja yli puolella sairastuneista masennus uusiutuu. On ensiarvoisen tärkeää, että masennusta ehkäistään ennalta! Tässä pysähtyminen, kiireen karkottaminen ja stressin katkaiseminen ovat avainasemassa”, Kivimetsä painottaa.

Värittäminen tekee hyvää aivoille.Värikyniin kannattaa tarttua. Värittäminen on tämänpäivän kiireisille aikuisille helppo ja vaivaton tapa kiireen katkaisuhoitoon.

“Jo isovanhempamme tiesivät, että käsillä tekeminen on terveydenhoitoa! Kiireen kanssa kamppailevat tarvitsevat pysähtymistä, ja värittäminen on siihen hyvä tapa”, Kivimetsä sanoo ja kehottaa kaikkia ainakin kokeilemaan varsinaiseksi trendipuuhaksi noussutta värittämistä.

Käsillä tekemisestä on todettu olevan muutakin hyötyä: oppiminen helpottuu, keskittymiskyky lisääntyy, muisti paranee ja motoriset taidot kehittyvät.

Stressihormoni kortisoli kuriin luontokuvien värittämisellä

Luonto on ehtymätön voimavara aivojen hyvinvoinnille. Pimeä vuodenaika väsyttää monia ja luonnossa oleskelusta voimaa ammentavat joutuvat kaamosaikaan koville.

Elinvoimaisen luonnon värien muistelu ja kasvien värittäminen pitää luonnon luonamme talven yli. Kivimetsän ja kuvittaja Riikka Rängmanin uutuuskirjan Villiinny, väritä, voimaannu – Hoitavan hortakirjan teho perustuu värittämisen ohella myös luonnon voimaan: kirja tuo luonnon sisälle, teekupposen äärelle: luonto rauhoittaa ja rentouttaa myös ajatuksissa, muistoissa ja luonnon väreinä.

“Monia helpottaa tieto, että pelkästään luontokuvan katselu rentouttaa ja rauhoittaa, laskee sydämensykettä ja romahduttaa stressihormoni kortisolin tasoa”, Kivimetsä sanoo.

Hoitava hortakirja ei myöskään päästä aivoja helpolla, sillä oppiminen pitää mielen virkeänä. Väritettäviksi kuviksi on inspiroivien villikasvien ohella valittu muotoja ja kuvioita, jotka huoltavat ja hellivät aivoja samanaikaisesti. Kasvien vieraskieliset nimet, sanojen värittäminen ja tietoiskut haastavat aivot oppimaan.

Kirja on saanut ihastunutta palautetta erityisesti kauniista värityskuvista, väljästä ulkoasusta, villiyriteistä kertovasta tietosisällöstä, teeohjeista ja laadukkaasta paperista. Värittäjät arvostavat kirjaa, sillä siitä on iloa myös sen jälkeen, kun se on väritetty. Kirja on tietokirja villiyriteistä ja luonnon rohdoista: tietoon ja maistuviin teeohjeisiin voi palata uudelleen ja uudelleen.

Värittäminen katkaisee kiireen myös messuosastollamme

Hortoilu.fi ja Autuutta aivoille (Saimatext Oy) Kädentaito / Meidän viikonloppu -messuilla Helsingin messukeskuksessa

Katkaise messuhulina hetkeksi ja päästä aivot lepoon voimauttavassa värityshetkessä! Saimatext Oy:n Autuutta aivoille -osastolta saat vinkkejä ja neuvoja aivojen palautumiseen ja kiireen katkaisuun.

Osastolta löydät myös syksyn uutuuden, ihastuneen vastaanoton saaneen stressin selättäjän: Villiinny, väritä, voimaannu – Hoitavan hortakirjan.

Meidän viikonloppu / Kädentaito -messut

6.-8.11.2015 Helsingin messukeskuksessa

Autuutta aivoille – Saimatext Oy, osasto 6p61

Aukioloajat (Helsingin Messukeskus)

Asiantuntijapuheenvuorot

Ohjelmalavalla Cafe Balconyn edessä Kädentaito-tapahtumassa:

Raija Kivimetsä: Päästä aivot ahdingosta neulomalla ja värittämällä

• perjantaina klo 13

• sunnuntaina klo 11.30 ja 14.30

Villiinny, väritä, voimaannu -kirja

Villiinny, väritä, voimaannu - Hoitava hortakirjaKirja on myynnissä Saimatext Oy:n verkkokaupassa (19,90 €) sekä useissa kirjaverkkokaupoissa, joissakin Suomen luontokeskuksissa sekä Hyvinvoinnin tavaratalossa.

Toimitukset voivat pyytää oman kappaleen kirjasta arvostelun tai jutun tekemistä varten osoitteesta marja-liisa.torniainen@pisteenpaikka.fi.

Voimauttava väritysilta

Paikka: OLEMUS, Korkeavuorenkatu 41 A, Helsinki

Aika 8.12. ja 15.12. klo 18.00-20.00

Osallistumisen Voimauttavaan väritysiltaan voi ostaa Saimatext Oy:n verkkokaupasta. Kirja sisältyy illan hintaan (39 €).

Raija Kivimetsä
Hortoilu.fi ja Autuutta aivoille -blogien kirjoittaja, terveystoimittaja, tietokirjailija, hyvinvointikouluttaja ja yrittäjä

raija.kivimetsa@saimatext.fi

www.hortoilu.fi/

www.autuuttaaivoille.fi/

Verkkokauppa www.saimahouse.fi

Kuvia tiedotusvälineiden käyttöön mediapankista.

Autuutta aivoille

Stressiä ei voi välttää mutta sen vaikutuksilta voi suojautua. Autuutta aivoille tarjoaa tutkittua tietoa ja käytännön vinkkejä aivojen itsehoitoon. Autuuttaaivoille.fi tarjoaa tuotteita ja palveluja, joiden avulla aivot saavat mitä kaipaavat: virikkeitä, nautintoja, erilaisia tehtäviä ja ponnistelua. Autuutta aivoille -sivuista vastaa aivojen itsehoidon edistämisen pioneeri Suomessa, tietokirjailija Raija Kivimetsä.

Hortoilu

Luonto on todellinen kotimaisen superfoodin aarreaitta! Villivihannesten kerääminen eli hortoilu tuo luonnon antimet kaikkien ulottuville. Hortoilun pioneerit ja Hortoilu.fi-sivuston ylläpitäjät Raija ja Jouko Kivimetsä tarjoavat tietoa takapihan ja luonnon ilmaisten superherkkujen keräämiseen ja hyödyntämiseen keittiössä läpi vuoden. Kivimetsät ovat jo yli toistakymmentä vuotta hullaannuttaneet villivihanneksiin terveydestään huolehtivia, kaikenikäisiä ihmisiä ympäri Suomen. Hulluna hortaan -kirjasta on otettu jo kolmas painos ja Villiinny, väritä, voimaannu - Hoitava hortakirja ilmestyi syksyllä 2015.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki