Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Tutkimustuloksia Salmonella Tennessee –rehuepidemiasta

Evira

Tutkimustuloksia Salmonella Tennessee –rehuepidemiasta

Julkaistu: 13.03.2009 klo 13:19
Julkaisija: Evira

Salmonella Tennessee on todettu kahden aiemmin ilmoitetun löydöksen lisäksi toistaiseksi yhdestä uudesta kanalan ulostenäytteessä.

Epidemiaan liittyviä viranomaisnäytteitä toivotaan saatavan salmonellatutkimuksiin mahdollisimman ripeästi. Kanalanäytteet ja rehunäytteet tutkitaan Evirassa, sikalanäytteet tutkimuksia tekemään hyväksytyissä paikallislaboratorioissa. Paikallislaboratoriot lähettävät kaikki salmonellaeristykset varmistettavaksi Eviraan, Kuopion tutkimusyksikköön.

Viranomaiset ottavat lanta- ja rehunäytteet kaikilta niiltä sika- ja siipikarjatiloilta, joille on toimitettu 12.12.2008 jälkeen Raision tehtaan linjalla 7 valmistettuja rehuja (Kanatiiviste-Herkku, Yhdistelmä-Tiiviste, Mami-Tiiviste, Mami-Herkku super, Poikas-Herkku, Super-Mami puolitiiviste, Kanavilja-Herkku, Kana-Herkku Profit, Sian-Herkku Tiiviste). Näitä rehuja on valmistettu myös muilla linjoilla, mutta nyt käynnistettävä näytteenotto ei koske niitä. Lisätietoja on saatavissa Rehuraision myyntihenkilöstöltä.

Tilat voivat jatkaa rehujen käyttöä, kunnes ne saavat korvaavaa rehua.

Tutkimustulostietoja päivitetään niiden valmistuttua Eviran internetsivuille: Elintarvikkeet -> Salmonella tietoa.

Lisätietoja antavat:
yksikönjohtaja Kaija Varimo (rehut), p. 040 558 1637, kaija.varimo@evira.fi
jaostopäällikkö Sinikka Marmo (rehut), p. 040 7257239, sinikka.marmo@evira.fi
ylitarkastaja Tarja Root (rehut), p. 040 5725397, tarja.root@evira.fi
ylitarkastaja Marja Turunen (rehut), p.040 8380214, marja.turunen@evira.fi
erikoistutkija Tarja Pohjanvirta (salmonellatutkimukset), p. 044 7201 493, tarja.pohjanvirta@evira.fi