Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Sangenin juhannusjytky toteutui – miljoonan euron raja rikki osakeannin viimeisenä päivänä

Sangen Oy

Julkaistu: 27.06.2016 klo 08:15
Julkaisija: Sangen Oy

Sangen Oy:n juhannusaattona päättynyt osakeanti teki joukkorahoituksen historiaa. Yksikään aloitteleva panimo ei ole päässyt joukkorahoituksellaan samoihin lukemiin.

– Tornion Panimon käynnistyminen varmistui jo 250 000 euron sijoituksilla. Yli miljoonan euron lopputulos tarkoittaa sitä, että panimon vuosikapasiteetti kasvaa kertaheitolla 200 000 litrasta 2 000 000 litraan, kertoo Sangen Oy:n hallituksen puheenjohtaja Mikko Ahokas.

– Tornion Panimon ympärillä on käynyt melkoinen kuhina. Panimon paluulla on suuri merkitys paikkakuntalaisille, mutta ”meidän panimon” paluusta on riemuittu aina Pohjois-Ruotsin Luulajaa myöten. Pohjoisen oluelle ja uudelle toiminnan jatkajalle on ollut selvästi tilaus, kertoo Sangen Oy:n markkinointijohtaja Jami Teirikari.

Tornion Panimon juuret ovat vuodessa 1873, jolloin paikalliset kauppiaat ja liikemiehet perustivat Torneå Bryggeri Aktiebolagetin. Hartwallin lopetettua Lapin Kullan tehtaina tunnetun panimon elokuussa 2010, katkesi yli 130 vuotta vanha pohjoissuomalainen oluenteon perinne. Heinäkuussa 2016 Tornion Panimo ottaa jälleen paikkansa Lapin alueen vanhimpana teollisuuslaitoksena.

Sangen Oy:n osakkeita myytiin Suomessa ja maailmalla 1 070 400 eurolla. Uusia B-osakkaita on lähemmäs 2000 ja kaukaisin sijoitus tehtiin Australian Queenslandissa.

Presidentti Urho Kekkonen juo olutta Lapin Kullan panimossa vuonna 1973. Huikan jälkeen hän lausui: "Hyvästi selvä päivä!" Vieressä yhtiön hallituksen puheenjohtaja ja omistajasuvun jäsen Irma Stormbom. (Kuva: Kaius Hedenström / Lehtikuva)

Lisätiedot:
Mikko Ahokas
Hallituksen puheenjohtaja, Sangen Oy
Mobile: +358 40 502 5249
E-mail: mikko.ahokas@sangen.fi

Sangen Oy on v. 2015 perustettu alkoholijuomiin erikoistunut yritys sekä Tornion Panimon pääomistaja. Sangen Oy työskentelee tiiviisti Tornion Panimon yrityksen johdon kanssa, kehittääkseen yhtiötä sen nopean kasvun vaatimissa rahoitus-, myynti-, markkinointi- ja tuotekehitysstrategioissa.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki