Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Säilytä elintarvike oikein, katso, haista ja maista!

Evira

Säilytä elintarvike oikein, katso, haista ja maista!

Julkaistu: 12.02.2009 klo 13:50
Julkaisija: Evira

Tuoreet kasvot, pakkausmerkinnät valokeilassa -kampanja jatkuu päiväysmerkintäteemalla.

Parasta ennen
Parasta ennen -päiväys löytyy hyvin monenlaisista tuotteista kuten leivistä, kuivatuotteista, säilykkeistä, pakasteista, pastöroidusta maidosta ja hapanmaitotuotteista, juustosta ja
kananmunista.

Parasta ennen -päiväys liittyy enemmän laatuun kuin turvallisuuteen. Tuote alkaa vähitellen vanheta päivämäärän jälkeen; maku heikkenee ja rakenne muuttuu. Vanhenemisen voi hyvin todeta aistinvaraisesti. Tuotetta ei kannata heittää pois, ennen kuin on katsonut, haistanut ja maistanut, onko se käyttökelpoista. Useimmiten se nimittäin on.

Parasta ennen -päivä ei tarkoita viimeistä myyntipäivää, vaan kauppa saa myydä kunnollista tuotetta. Vastuussa laadusta on tällöin kauppa. Käsitettä viimeinen myyntipäivä ei sitä paitsi merkintälainsäädäntö tunne, vaan päiväysmerkintöjä on kaksi, joko parasta ennen tai viimeinen käyttöpäivä.

Viimeinen käyttöpäivä
Viimeinen käyttöpäivä on merkittävä hyvin nopeasti pilaantuviin elintarvikkeisiin kuten esim. tuorejuustoihin, tuoreeseen lihaan, jauhelihaan ja muihin kypsentämättömiin lihavalmisteisiin, tuoreeseen kalaan, mätiin ja äyriäisiin, tuoresuolattuun, savustettuun ja hiillostettuun kalaan.

Nimensä mukaisesti viimeinen käyttöpäivä on päivä, jolloin elintarvike on tarkoitettu viimeistään käytettäväksi. Toisin kuin parasta ennen -päiväys, viimeinen käyttöpäivä liittyy elintarvikkeen turvallisuuteen.

Säilytä oikein
Jos tuotteen pakkauksessa on säilytysohje, sitä on syytä noudattaa myös kotijääkaapissa. Kylmäsavustettu kirjolohi pitää panna jääkaapin kylmimpään osaan, mutta leipää ei kannata jääkaapissa säilyttää. Viimeinen käyttöpäivä -tuotteissa on säilytysohje, koska sen noudattaminen on oleellista tuotteen säilymiselle viimeiseen käyttöpäivään asti. Parasta ennen -päiväyksellä merkityissä tuotteissa säilytysohje on harvoin, koska ne yleensä eivät säilyäkseen tarvitse kylmäsäilytystä. Poikkeuksiakin on, esimerkiksi maito ja hapanmaitotuotteet, joissa on parasta ennen -päivä, ja jotka tulee säilyttää kylmässä. Osassa parasta ennen -merkittyjä tuotteita on kylmäsäilytysohje avaamisen jälkeen.

Lisää tietoa elintarvikkeiden päiväysmerkinnöistä löytyy Tuoreet kasvot, pakkausmerkinnät valokeilassa -kampanjan internetsivuilta: http://www.tuoreetkasvot.fi/

Lisätietoja: ylitarkastaja Tytti Itkonen, p. 050 558 2696