Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » PELIVELKA, uusi huippudekkari Olle Lönnaeukselta viikolla 8

Minerva Kustannus Oy

PELIVELKA, uusi huippudekkari Olle Lönnaeukselta viikolla 8

Julkaistu: 10.02.2016 klo 10:41
Julkaisija: Minerva Kustannus Oy

Olle Lönnaeus: Pelivelka

Jonny Lilja on huumepoliisi. Ja peliaddikti. Yhdistelmä on mahdollisimman huono.

Liian korkeilla panoksilla pelaamansa pokeri-illan jälkeen Jonny saa todeta olevansa jättimäisen summan velkaa jugoslavialaiselle mafiapomolle Ratko Jokovicille. Pelivelkaa hänen odotetaan lyhentävän vuotamalla Jokovicille poliisin salaisia tietoja.

Jonnyn elämä näyttää romahtaneen lopullisesti. Hän on pettänyt perheensä, kollegansa ja itsensä.

Parin viinipullollisen turruttamana Jonny päättää tehdä lopun kaikesta. Itsemurha-aikeet raukeavat, kun Jonny rantametsikössä hirttoköyttä puun oksaan sovitellessaan huomaa kauempana puun juurella tytön, jonka ranteet on viilletty auki. Kuollut tyttö muistuttaa pelottavasti Jonnyn adoptiotytärtä Mariaa. Lisäksi Jonny tajuaa nähneensä tytön kohtalokkaana pokeri-iltanaan Jokovicin seurassa.

Poliisi kirjaa tuntemattoman tytön kuoleman itsemurhaksi, mutta Ystadin poliisissa toimiva Eva Ström haluaa tutkia sitä tarkemmin. Myös Jonny haluaa paneutua tapaukseen, koska hän aavistaa, ettei tyttö kuollut oman käden kautta. Skånen rannoilla on kuollut muitakin nuoria naisia epäilyttävissä olosuhteissa.

Olle Lönnaeus nousi heti ensimmäisellä kirjallaan Det som ska sonas (suom. Menneisyyden hinta, Minerva 2013) Ruotsin dekkarikirjailijoiden kärkikaartiin. Kirja sai mm. Ruotsin dekkariakatemian esikoiskirjapalkinnon, ja se ampaisi heti ilmestyttyään myynti- ja arvostelumenestykseksi.

Uuden Jonny Lilja & Eva Ström -rikosromaanisarjan aloittava Pelivelka oli niin ikään viiden parhaimman rikosromaanin joukossa ehdokkaana Ruotsin dekkariakatemian palkinnon saajaksi vuonna 2014.

Olle Lönnaeus: Pelivelka

ISBN /EAN 978-952-312-248-2
Luokka 84.2
Suomennos Salla Korpela
148 x 210 mm
Sidottu, suojapaperi
438 s.
Ilmestyy 2/2016

Olle Lönnaeus (s.1957) työskentelee toimittajana Sydsvenska Dagbladet -sanomalehdessä. Hänelle on myönnetty lukuisia journalistipalkintoja syväluotaavista poliittisista ja yhteiskunnallisista reportaaseista. Lönnaeus on aiemmin julkaissut kolme kiitettyä romaania ja hänen kirjojaan on käännetty jo yhdeksälle kielelle.

Arvostelukappaleet:
Merja Varon| 050-5474747 | merja.varon@minervakustannus.fi