Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Lihan vienti Venäjälle jatkuu osasta laitoksia

Evira

Lihan vienti Venäjälle jatkuu osasta laitoksia

Julkaistu: 20.08.2010 klo 15:30
Julkaisija: Evira

Venäjän eläinlääkintä- ja kasvinterveyslaitos Rosselhoznadzor on tänään ilmoittanut Elintarviketurvallisuusvirasto Eviralle, että väliaikaiset vientirajoitukset poistuvat kolmelta liha-alan laitokselta ja että yksi uusi laitos tullaan lisäämään hyväksyttyjen viejien listalle.

Nämä ovat: Liha-Saarioinen Oy Valkeakosken tuotantolaitos (lihajalosteet), HK Ruokatalo Oy Mellilän tuotantolaitos (sianliha) ja Oy Snellman Ab Pietarsaaren tuotantolaitos (sianliha) sekä uutena viejänä Saarioisten Lihanjalostus Oy Jyväskylän tuotantolaitos.

Kolmen laitoksen osalta (Atria Suomi Oy:n kaksi Nurmon tuotantolaitosta, HK Ruokatalo Oy Forssan tuotantolaitos) Venäjän viranomaiset tarkastelevat saatuja lisäselvityksiä ja tarkastavat laitokset mahdollisesti vielä uudelleen. Yksi laitoksista, Atria Suomi Oy Kauhajoen tuotantolaitos on toistaiseksi luopunut Venäjän viennistä.

Venäjän eläinlääkintä- ja kasvinterveyslaitos asetti suomalaisiin liha- ja maitoalan yrityksiin (23 kpl) toukokuussa kohdistaman tarkastuksen perusteella väliaikaisia vientirajoituksia 14 suomalaiselle liha- ja maitoalan laitokselle. Vientirajoitukset tulivat voimaan 23.7.2010. Maitovalmisteita koskevat vientirajoitukset poistuivat 6.8.2010.

Lisätietoa Venäjän eläinlääkintä- ja kasvinterveyslaitoksen internetsivuilta:

Lisätietoa:
Pääjohtaja Jaana Husu-Kallio, 0400 291 910