Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » KALAKEITTOA KESÄPÄIVÄÄN

KALAKEITTOA KESÄPÄIVÄÄN

Julkaistu: 07.07.2014 klo 09:00
Julkaisija: Pro Kala Ry

Kesällä grillataan, mutta vaihteeksi ja vaikka sadepäivänä maistuu mainiosti myös keitto. Tuoreita vihanneksia on tarjolla, jos ei omassa puutarhassa, niin toreilla ja kaupoissa yllin kyllin. Kasvisten lisäksi kevyeen keittoon sopii kesällä tietysti kala. Kalakeittoon voi käyttää tuoretta kalaa, savukalaa, kylmäsavustettua kalaa ja erilaisia äyriäisiä pakasteesta, tai näitä kaikkia yhdessä. Liemeksi voi valita kirkkaan kalaliemen tai keittää perinteisen maitopohjaisen keiton. Vahvempia ja eksoottisempia makuja kaipaavat lisäävät liemeen tomaattia tai kookosmaitoa ja yrttejä.

Perinteisesti kalakeitto on totuttu maustamaan tillillä, laakerinlehdillä ja pippurilla, mitkä ovatkin loistava yhdistelmä kalalle. Mutta kokeilemisen arvoisia ovat myös monet muut yrtit tai vaikkapa appelsiini ja tähtianis Aurinkoisen kalakeiton tapaan.

Kalakeitto on pikaruokaa. Kasvikset kypsyvät palojen koosta riippuen 10 – 15 minuutissa. Kala lisätään keittoon vasta, kun kasvikset ovat kypsiä, sillä kala kypsyy nopeasti, muutamassa minuutissa, ja kalan lisäyksen jälkeen pelkkä kiehautus riittää. Mikäli kalaa kypsennetään liikaa, se hajoaa ja muuttuu kuivaksi. Kypsälle kalalle riittää pelkkä lämmitys.

Kalakeiton kanssa maistuu tuore leipä ja kevyen pääruoan kanssa jälkiruokana vaikka mansikkakakku tai marjapiirakka.

Lisää kalaruokaohjeita www.prokala.fi

AURINKOINEN KALAKEITTO
4:lle

1 sipuli

2 porkkanaa

1 oranssi tai keltainen paprika

1 fenkoli

1 rkl voita tai rypsiöljyä

1 tl currya tai kurkumaa

7,5 dl – 1 l kalalientä

1 tähtianis

1 – 2 appelsiinia

400 g kuha-, ahven-, siika- tai kirjolohifileetä
suolaa
tuoretta tilliä

Kuori sipuli ja porkkanat. Huuhtele paprika ja fenkoli. Leikkaa kasvikset lohkoiksi.
Kuumenna rasva kattilassa ja lisää siihen currya tai kurkumaa. Lisää kasvikset ja kääntele hetken aikaa.
Kaada joukkoon kalaliemi ja lisää tähtianis. Keitä, kunnes kasvikset kypsyvät, noin 10 min.
Pese appelsiini huolellisesti ja kuivaa. Raasta oranssia kuorta ja puserra appelsiinista sitten mehu. Lisää nämä keittoon.
Paloittele nahattomat kalafileet. Lisää kalapalat keittoon, samoin tuore, hienonnettu tilli. Keitä, kunnes kala kypsyy eli 3 – 4 min.

PIKANTTI KYLMÄSAVULOHIKEITTOKylmäsavulohikeitto
6 annosta

15 dl     vettä
2     kalaliemikuutiota
10     kokonaista musta- ja/tai valkopippuria
2     laakerinlehteä
150 g     juuriselleriä
250 g     palsternakkaa
3 – 4    porkkanaa
150 g     purjosipulia
n. 200g     kylmäsavulohta
0,5 dl     kapriksia (+ 0,5 dl viipaleiksi leikattuja oliiveja)
1/2 dl     tilliä ja/tai ruohosipulia hienonnettuna

Kiehauta vesi. Lisää liemikuutiot, pippurit, tulitikkumaisen ohuiksi suikaloidut juuriselleri, palsternakka ja porkkanat. Keitä hiljalleen kannen alla kunnes kasvikset ovat juuri ja juuri kypsiä. Lisää pitkittäin puoliksi leikattu, ohuiksi viipaleiksi leikattu purjo. Keitä viisi minuuttia. Hienonna kala ja lisää keittoon. Lisää kaprikset ja halutessasi oliiviviipaleet. Kuumenna. Tarkista maku. Viimeistele tillillä ja/tai ruohosipulilla. Tarjoa tuoreen leivän kanssa.

KIRKAS LOHIKEITTO
4:lleKalakeitot

300-400 g:n pala nahatonta lohta tai kirjolohta
noin 1 l vettä
2 kalaliemikuutiota tai 3 rkl kalafondia
½-1 purjo
2 porkkanaa
2-4 varsisellerin vartta
pala lanttua (noin 100 g)
5-7  maustepippuria
2 laakerinlehteä
suolaa, mustapippuria

Leikkaa kuoritut juurekset kuutioiksi ja huuhdottu purjo ja varsiselleri viipaleiksi. Ota erikseen purjon vihreää osaa.
Lisää fondi, laakerinlehti ja kokonaiset tai vähän murskatut maustepippurit veteen ja kuumenna kiehuvaksi. Kaada joukkoon kasvikset ja kypsennä 10-15 minuuttia.
Leikkaa kala kuutioiksi tai käytä valmiita kuutioita. Lisää ne ja purjosilppu keittoon ja kypsennä muutama minuutti. Varo kypsentämästä liikaa, etteivät kalapalat hajoa.
Tarkista maku ja mausta suolalla ja mustapippurilla. Tarjoa paahdettujen ruisleipäviipaleiden kera.
Jos haluat keitosta ruokaisamman lisää joukkoon kypsymään 4 kuutioitua perunaa tai noin ½ dl rikottuja esikypsennettyjä ohrasuurimoita

Vinkki:
Voit valmistaa keiton liemen kirjolohen tai lohen ruodoista ja/tai päästä. Lisää ne kylmään veteen, kuumenna kiehuvaksi, kuori vaahto ja lisää mausteeksi laakerinlehti ja maustepippurit. Keitä 15-20 min. Siivilöi ja valmista kuten edellä. Erottele kypsät kalapalat ruodoista ja lisää myös ne keittoon.

HELPPO SAVUKALAKEITTO
4:lle

8 dl kalalientä
4 isoa perunaa
n. 250 g tuoreita juureksia kuutioina (tai 1 pss pakastejuureksia)
0,25 tl mustapippurirouhetta
(suolaa)
n. 2 dl perattua savukalaa
(0,5-1 dl ruokakermaa tai n. 50 g sulatejuustoa)
tilli- tai ruohosipulisilppua

Kuumenna kalaliemi kiehuvaksi. Kuori ja paloittele perunat lohkoiksi. Keitä lohkoja reilu 5 minuuttia kalaliemessä. Lisää keittojuurekset ja jatka kypsennystä vielä toiset noin 5 minuuttia. Mausta pippurilla ja tarvittaessa suolalla. Laita savukalapalat keittoon ja kuumenna kiehuvaksi. Ripottele pinnalle tilli- tai ruohosipulisilppua. Jos haluat, voit laittaa keittoon kalan lisäyksen yhteydessä hiukan kermaa tai sulatejuustoa nokareina, mutta keitto maistuu myös ilman maitotuotteita.

Pro Kala Ry on yleishyödyllinen yhdistys, jonka jäsenistö koostuu elinkeinokalatalouden järjestöistä, ammattikalastajista, kalan jalostajista ja kalakauppiaista.

Yhdistys perustettiin vuonna 1994.

Pro Kala Ry:n tarkoituksena on lisätä kuluttajien ja muiden sidosryhmien tietämystä kalan ja kalatuotteiden ravitsemuksellisesta merkityksestä sekä käyttötavoista, ja näin edistää kalan käyttöä monipuolisena elintarvikkeena.

Lisäksi yhdistys edistää kalan ja kalatuotteiden laatua ja elinkeinokalatalouden alalla toimivien jäsentensä yhteistoimintaa.

Yhdistyksen toimintamuotoja ovat kalaan liittyvä monipuolinen tiedotustoiminta, menekinedistämiskampanjat, alaa palvelevien kuluttajatutkimusten ja selvitysten teettäminen sekä erilaiset kalaan liittyvät kehitysprojektit.

Lisätietoja Pro Kala Ry:n toiminnasta ja jäsenyydestä antaa toiminnanjohtaja Katriina Partanen,katriina.partanen@prokala.fi