Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Apetit siirtyy IPM-viljelyyn

Apetit siirtyy IPM-viljelyyn

Julkaistu: 11.03.2011 klo 11:00
Julkaisija: OSG Viestintä Oy

Apetit-vihannekset viljellään luontoa ja ihmisiä varjellen

Apetit-vihannekset tuotetaan tulevaisuudessa IPM-viljelyn (Integrated Pest Management) periaatteiden mukaisesti, joka on jatkoa jo pitkään käytössä olleelle IP-järjestelmälle. Viisaasti valituilla ja oikea-aikaisilla viljelytoimenpiteillä parannetaan entisestään tuotteiden laatua ja vähennetään viljelystä aiheutuvia ympäristöhaittoja.

Maa- ja metsätalousministeriö asetti vuonna 2009 NAPPI-työryhmän miettimään ehdotusta torjunta-aineiden kestävän käytön kehittämiseksi. Ehdotus julkistetaan 18.3.2011.

Apetit on tehnyt laajaa yhteistyötä Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen kanssa ja kerännyt järjestelmällisesti tietoa torjunta-aineiden käytöstä sopimusviljelijöidensä keskuudessa suomalaisen viljelyn kehittämiseksi.

– Apetit on kouluttanut sopimusviljelijänsä toimimaan integroidun kasvinsuojelun eli IPM-viljelyn mukaan. Se on avain kestävään kasvinsuojeluaineiden käyttöön. He ovat jo omaksuneet viljelytapoihin liittyviä, biologisia, mekaanisia, fyysisiä ja muunlaisia ympäristöä vähemmän rasittavia menetelmiä torjunta-aineiden käytön vähentämiseksi, MTT:n erityistutkija Kari Tiilikkala kertoo.

Apetit on huolehtinut jo vuosia IP-järjestelmän avulla siitä, että vain testatut lajikkeet hyväksytään koulutettujen sopimusviljelijöiden viljeltäviksi. Myös tulevan IPM-järjestelmän perusvaatimuksiin kuuluu, että kasvinsuojelutoimenpiteisiin ryhdytään vain tarvittaessa. Näin pelloilla ei harjoiteta ennaltaehkäisevää torjunta-aineiden käyttöä, koska viljelijät tarkkailevat säännöllisesti kasvustoa ja tuholaistilannetta. Järjestelmä perustuu tietoihin tuholaisten elinkaarista ja luonnollisista vihollisista. Jos torjunta-aineiden käyttö on välttämätöntä, ne valikoidaan tarkoituksenmukaisesti.

– Apetit-viljelijät ovat vapaaehtoisesti keränneet käyttöömme datan, joka on ainutlaatuinen eurooppalaisittainkin. Sen ansiosta Apetit-tuotteiden kohdalla ei olla enää tilanteessa, jossa vain mitataan kasvinsuojeluaineiden jäämäriskejä. Nyt terveys- ja ympäristöriskejä voidaan määrätietoisella työllä hallita laatujärjestelmien edellyttämällä
tavalla, Tiilikkala toteaa.

Maa- ja metsätalousministeriön asettama NAPPI-työryhmä aikoo esittää, että kaikki suomalaiset viljelijät velvoitetaan
toimimaan IPM-periaatteiden mukaisesti vuodesta 2014 alkaen.

– On hienoa, että Apetit on ennakoinut tulevan tilanteen ja toimii eurooppalaisen viljelyn suunnannäyttäjänä. Kuluttajalle tämä merkitsee entistäkin puhtaampia, turvallisempia ja laadukkaampia kotimaisia kasviksia, Tiilikkala tiivistää.

Erikoistutkija Kari Tiilikkala, MTT

Kuvatiedot: