Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » 4th of July – kesän värikkäin juhla on saapunut Suomeen

4th of July – kesän värikkäin juhla on saapunut Suomeen

Julkaistu: 13.06.2016 klo 09:42
Julkaisija: Coca-Cola Finland

Yhdysvaltojen itsenäisyyspäivä, 4th of July, on värikäs yhdessäolon, hyvän ruoan, ja hauskanpidon juhla. 4th of July on helppo tuunata Suomeen sopivaksi, sillä raikkaat värit, herkulliset ruoat, ja kylmät juomat istuvat myös suomalaiseen kesäperinteeseen. Vinkkejä juhlapöydän tarjottaviin saa Sara La Fountainin ja Akseli Herlevin Coca-Cola-resepteistä.

Täydellisen kesäjuhlan järjestät seuraavien vinkkien avulla:

1.    Värikkäät koristeet

Perinteiseen amerikkalaiseen juhlapöytään kuuluvat runsaat koristeet. Ripusta sinisiä, punaisia ja valkoisia viirejä katosta, levitä pöydälle puna-valkoraidallinen liina ja anna paperilyhtyjen välkkyä kesäillan pimetessä.

2.    Ihanat ystävät

Amerikkalaiset ovat tunnetusti sosiaalisia. Kutsu sukulaiset, ystävät ja naapurit saman pöydän ääreen nauttimaan hyvästä seurasta. Kesäiset juhlat ovat rennot ja ihanien ystävien seurasta voi nauttia vaikka koko päivän.

3.    Vauhdikkaat pelit

Seurapeleihin ottaa osaa sekä nuori että vanha. Ruokailun lomassa seurue voi arvuutella vaikka lasipurkissa olevien karkkien määrää. Lähin arvaus voittaa! Ruohikolle voidaan virittää krokettirata tai mölkkymatsi, kun taas lasten mieleen voi olla peli, jossa puhkotaan ilmapalloja vaikka selät tai polvet vastakkain.

4.    Herkullinen ruoka

Amerikkalaiseen ruokakulttuuriin kuuluvat mehevät hampurilaiset ja maukkaat hot dogit. Grilliruokaa täydennetään herkullisilla kastikkeilla ja raikkailla salaateilla. Jälkiruokapöytään kannetaan makeita leivonnaisia, kuten kuppikakkuja ja  brownieseja. Ruoan koristeluissa jatketaan illan väriteemaa punaisella, sinisellä ja valkoisella.

5.    Raikkaat juomat

Amerikkalaiset sen jo tietävät: 4th of July ei ole mitään ilman Coca-Colaa. Jenkeissä Coca-Cola on ollut osa helteisiä kesäpäiviä jo 130 vuoden ajan. Amerikkalaista tunnelmaa ruokapöytään tuot perinteisellä lasillisella Coca-Colaa jäiden ja sitruunaviipaleen kera – punavalkoraidallinen pilli juhlistaa kokonaisuuden! Kokeilunhaluisimmat lisäävät juomaansa limeä, greippiä, erilaisia makusiirappeja kirsikasta suklaaseen, mintunoksan, tuoreita marjoja tai erimakuisia jäätelöitä…. Vain taivas ja mielikuvitus on rajana!

Sara La Fountainin Coca-Cola-reseptit

Coca-Cola-suklaabrownie

2 dl sulatettua voita
4 kananmunaa
1 rkl tabascoa
1/2 dl vahvaa kahvia
1 1/2 dl Coca-Colaa
3 dl vehnäjauhoa
2 dl kaakaojauhoa
1/2 tl leivinjauhetta
2 tl suolaa
2 dl sokeria
2 dl fariinisokeria
2 dl tummaa suklaata paloina

Vatkaa sulatettu voi, munat, tabasco, coca-cola ja kahvi keskenään. Lisää loput ainekset. Laita taikina paistovuokaan ja paista 180 asteessa 20–22 minuuttia. Tarkista kypsyys tikulla reunoilta, keskeltä taikina saa olla hiukan kosteaa. Anna jäähtyä noin tunnin verran.

Coca-Cola-minttu-kinuskikastike

2,5 dl fariinisokeria
2 dl kermaa
3/4 dl Coca-Colaa
5 rkl voita

Keitä kasaan noin 5 minuuttia.

Lisää:
1/2 dl Marianne-rouhetta.

Anna sulaa ja viilentyä. Tarjoile jäätelön kanssa.

6 dl vehnäjauhoa
1/2 tl ruokasoodaa
225 g huoneenlämpöistä voita
1 dl sokeria
2,5 dl ruokosokeria tai vaalea muscovado-sokeria
1 tl suolaa
2 kananmunaa
1 tls vanilja-aromia
1 appelsiinin kuorta
1 dl suklaarouhetta
1 dl pekaanipähkinää rouhittuna

Kuorrutus:
2­­–3dl              tomusokeria
2–3rkl             Coca-Colaa

Vatkaa voi ja sokerit. Lisää kananmunat yksitellen. Lisää vanilja ja appelsiininkuori. Sekoita vehnäjauho ja sooda. Lisää vehnäjauhot voi-muna-sokeri-seokseen. Lisää lopuksi suklaa ja pähkinät. Tee noin ruokalusikan kokoisia palloja uunipellille. Jätä pari senttiä keksien väliin. Ne leviävät paistettaessa.

Paista uunissa 180 astetta 8–12 minuuttia riippuen keksien koosta. Reunojen tulee hieman ruskistua, mutta älä paista liikaa jotta ne eivät kuivu. Kun keksit ovat jäähtyneet, tee Kuorrutus sekoittamalla kulhossa tomusokeri ja Coca-Cola.

Koristele keksit kuorrutteella ja tarjoa jäätelön kera.

Akseli Herlevin Coca-Cola-reseptit

Coca-Cola-BBQ-kastike

2 dl HP-kastiketta
2 dl tummaa siirappia
2 dl Coca-Colaa
4 valkosipulin kynttä, hienonnettuna
1 tl tuoretta timjamia, hienonnettuna
1 rkl tomaattipyrettä
1 tl jauhettua kuminaa

Sekoita kaikki ainekset kattilassa ja keitä keskilämmöllä 10min kasaan. Penslaa tai lusikoi grillauksen aikana lihan päälle. Kastike säilyy jääkaapissa pari viikkoa.

NYC-Cheese-burger

Resepti 4 hengelle

4 briossisämpylää
400 g naudan jauhelihaa
200 g sika-nauta jauhelihaa
4 viipaletta cheddarjuustoa
8 viipaletta tomaattia
4 rkl venäläisiä suolakurkkuja, viipaleina
4 rkl jenkkisalaattia, suikaleina
Suolaa ja pippuria
Ketsuppia ja amerikkalaista sinappia

Halkaise sämpylät valmiiksi. Sekoita jauhelihat keskenään ja muotoile niistä neljä pihviä. Pihvin leveys on hyvä olla hieman leveämpi kuin halkaistun sämpylän, jotta kypsennyksen jälkeen pihviä riittää joka puraisulle. Mausta pihvit suolalla ja pippurilla. Paista tai grillaa kuumassa grillissä tai pannulla mediumiksi. Kypsennysaika on pari minuuttia per puoli. Kun olet kääntänyt pihvin ensimmäisen kerran niin laita cheddarjuustoviipaleet pihvien päälle jo valmiiksi sulamaan. Paahda sämpylöiden leikkauspinnat kullanruskeiksi. Kokoa burgerit reseptin aineksilla ja nauti kylmän Coca-Colan kanssa.

Coca‐Cola Suomi, viestintäpäällikkö Théa Natri, puh. 040 528 9777, tnatri@coca‐cola.com

Coca-Cola Finland Oy on The Coca-Cola Companyn Suomessa toimiva tytäryhtiö, joka vastaa yhtiön brändeistä, kuluttajamarkkinoinnista ja tutkimuksesta Suomessa. CocaColayhtiön juomien valmistuksesta, myynnistä ja jakelusta Suomessa vastaa Sinebrychoff. Molemmat yhtiöt toimivat Keravalla Sinebrychoffin tuotantolaitoksen tiloissa. Coca-Cola-yhtiön juomavalikoimaan Suomessa kuuluvat perinteiset virvoitusjuomat, kevytjuomat, kivennäisvedet, täydennetyt vedet, hyvinvointijuomat ja urheilujuomat.