Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Viikinmäen maisemapylväs on Vuoden teräsrakenne

Viikinmäen maisemapylväs on Vuoden teräsrakenne

Julkaistu: 19.11.2014 klo 18:00
Julkaisija: Toimialatiedote

TIEDOTUSVÄLINELLE 19.11.2014, JULKAISUVAPAA KELLO 18.00

Arkkitehti Tom Cederqvistin johdolla työskennellyt palkintolautakunta on valinnut Vuoden 2014 Teräsrakennepalkinnon saajaksi Viikinmäen uuden maisemapylvään. Palkittu teräsrakenne osoittaa loistavasti, että infraa voi rakentaa kauniisti. Lahden moottoritien varteen nousseen maisemapylvään suunnitteli Arkkitehtitoimisto Virkkunen & Co Oy, jossa pääsuunnittelijana toimi Risto Virkkunen. Uusi maisemapylväs jatkaa Helen Sähköverkko Oy:n laadukasta työtä miellyttävän rakennetun ympäristön hyväksi.

Uusi maisemapylväs liittyy Viikinmäen sähköaseman muutostöihin, joissa vanha avokytkinasema puretaan ja sen toiminnot siirretään sisätiloihin uudisrakennukseen. Sähköasemalle tulevan voimalinjan uuden sähköaseman viereen rakennettu pylväs näkyy hyvin Lahden moottoritielle ja kauas sen toiselle puolelle mm. Koskelaan. Arkkitehtonisesti laadukkaalla pylväällä on luotu maisemaan pirteä keltainen maamerkki, joka piristää koko seutukunnan ilmettä näyttävästi.

Tilaajana toimineen Helen Sähköverkko Oy:n ja pääsuunnittelijana toimineen Arkkitehtitoimisto Virkkunen & Co Oy:n lisäksi työstä palkittiin maisemapylvään mitoituksen, rakenteen ja siihen liittyvän voimajohtojen siirron suunnitellut sekä asennustyöt tehnyt Eltel Networks Oy sekä pylvään teräsosien valmistuksesta vastannut HögforsSteka Oy Lievestuoreelta. Teräsosat on pintakäsitelty ensin kuumasinkitsemällä ja sitten pohja- ja pintamaalilla ja lopuksi vielä lakalla. Näin on varmistettu rakenteelle pitkä käyttöelinkaari.

Pekka Helin Teräsrakenneyhdistyksen kunniajäseneksi

Vuoden Teräsrakennepalkinto jaettiin 19.11.2014. Teräsrakenneyhdistyksen Teräsrakennepäivässä Helsingissä. Samassa tilaisuudessa kutsuttiin yhdistyksen uudeksi kunniajäseneksi arkkitehti Pekka Helin. Helin on ansioitunut monin tavoin niin arkkitehtuurin kehittäjänä, metalleihin perustuvan rakentamisen hyödyntäjänä kuin Teräsrakenneyhdistyksen toimintaan osallistuvana alan vaikuttajanakin. Lisäksi hän on voittanut useita kertoja Vuoden Teräsrakennepalkinnon ja Eurooppalaisen teräsrakennepalkinnon.

Tietoja ja valokuvia palkituista Teräsrakenneyhdistyksen sivuilla www.tryry.fi. Lehdistö pääsee aineistoon ennakolta käyttäjätunnuksella trp2014 ja salasanalla palkinto.

Toimitusjohtaja Janne Tähtikunnas, puh. 0400 893 583, janne.tahtikunnas@tryry.fi
Arkkitehti Tom Cederqvist, puh. 050 563 6169, tom.cedeqvist@cej.fi
Toimitusjohtaja Risto Virkkunen, puh. 0400 501 781, risto.virkkunen@virkkunenco.fi
Projektipäällikkö Markus Parviainen, puh. 040 334 6579, markus.parviainen@helen.fi