Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Vältä haiseva kotiinpaluu

Vältä haiseva kotiinpaluu

Julkaistu: 16.06.2014 klo 09:00
Julkaisija: LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry

Kesälomille lähdettäessä sovitaan kukkien kastelusta ja postilaatikon tyhjennyksestä. Harva huomaa kuitenkaan sopia viemärien vesilukkojen ”kastelusta”, vaikka homma hoituisi helposti kukkien hoidon yhteydessä. Tällä toimenpiteellä voi välttää ikävän viemärihajun lomalta palatessa.

Viemäröintipisteiden hajulukon toiminta perustuu lukossa olevaan veteen, joka estää viemärikaasujen pääsyn huonetilaan. Tämä ns. vesilukko on käytännön syistä avoin eli siinä oleva vesi pääsee aikaa myöten haihtumaan. Normaalisti tästä ei aiheudu ongelmaa, koska käytön yhteydessä vesilukko täyttyy ja vesimäärä pysyy riittävänä. Viemäripisteen ollessa käyttämättömänä, ja erityisesti lämpimillä ilmoilla, vesi kuitenkin haihtuu vesilukosta. Jonkun ajan kuluttua yhteys viemäriin aukeaa ja viemärikaasut pääsevät leviämään huonetiloihin. Nykyään yleinen lattialämmitys nopeuttaa veden haihtumista.

-Ikäviltä hajuilta voi välttyä lisäämällä käyttämättömiin viemäripisteisiin pienen määrän vettä aika ajoin, esimerkiksi kukkien kastelun yhteydessä, asiantuntija Juha-Ville Mäkinen LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry:stä sanoo.

Mäkisen mukaan toinen syy viemärihajuihin voi olla viemärin hajulukkoon jääneet epäpuhtaudet. Näistä aiheutuvia ongelmia esiintyy erityisesti pesutilojen lattiakaivoissa, joihin kerääntyy pesuainejäämiä ja hiuksia. Lattiakaivot kannattaakin puhdistaa säännöllisesti. Niiden peseminen saattaa tuntua ikävältä toimenpiteeltä, mutta hoituu onneksi nopeasti. Normaalisti riittää kun nostaa lattiakaivon ritilän pois ja puhdistaa sen alla näkyvissä olevan pesän.

Mikäli viemärit eivät vedä riittävästi tai hajuja esiintyy pesualtaiden tai tiskipöydän viemäripisteissä, kannattaa apuun pyytää LVI-alan ammattilainen. Niidenkin vesilukot voidaan puhdistaa, mutta väärin tehtynä tästä aiheutuu merkittävä vuodon ja vesivahinkojen vaara.

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry
Toimialapäällikkö Arvo Ylönen, p. 050 309 3670, arvo.ylonen(at)lvi-tu.fi
Viestintäasiantuntija Pipsa Hiltunen, p. 0400 287 939, pipsa.hiltunen(at)lvi-tu.fi

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry on LVI-asennusalalla toimivien yritysten toimiala- ja työnantajajärjestö. Sen tehtävänä on jäsenyritysten ja toimialan liiketoimintamahdollisuuksien edistäminen. Liiton jäsenyritysten yhteenlaskettu liikevaihto on yli miljardi euroa, ja ne työllistävät reilut 6 000 henkilöä. Lisätietoja www.lvi-tu.fi

LVI-TU on vahva erikoisurakointiliitto osana Rakennusteollisuus RT:tä.