Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Toimiva talotekniikka alentaa lämmityskustannuksia

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry

Toimiva talotekniikka alentaa lämmityskustannuksia

Julkaistu: 17.03.2015 klo 08:20
Julkaisija: LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry

Uudet rakennukset kuluttavat lämmitysenergiaa puolta vähemmän kuin vanhemmat rakennukset. Taloteknisillä korjauksilla alennetaan vanhojen rakennusten lämmityskustannuksia: talotekniikkaan tehdylle satsaukselle saadaan hyvä tuotto.

Kevät on yhtiökokousten aikaa taloyhtiöissä. Asialistalle kannattaa lisätä taloyhtiön energia-asiat ja niiden parantaminen. Hyvän taloyhtiön tunnusmerkki on se, että energiatehokkuus on kunnossa ja sisätiloissa on miellyttävää oleskella.

- Kun uudisrakentaminen lähivuosina on lähes nolla energiarakentamista, ero vanhojen ja uusien rakennusten välillä kasvaa entisestään. Taloteknisillä korjauksilla kuilua voidaan pienentää. Miksi maksaa vuodesta toiseen korkeita lämmityslaskuja, kun on mahdollista päästä halvemmallakin, toimialapäällikkö Arvo Ylönen LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry:stä toteaa.

Perussäädöt kuntoon

Kun talotekniset järjestelmät toimivat oikein, lämmityskustannukset pysyvät aisoissa ja sisäilma on laadullisesti hyvää.

- Jos lämmitys- ja ilmanvaihtojärjestelmiä ei ole perussäädetty vuosikausiin, se kannattaa tehdä mitä pikimmiten, Ylönen sanoo.

- Vuosihuolto on hyvä keino varmistaa laitteiden kunto ja järjestelmien moitteeton toiminta. Vuosihuollon yhteydessä puutteet huomataan heti ja vialliset laitteet voidaan vaihtaa uusiin.

Jos lämmityskustannuksia halutaan pienentää reilummin, vaihtoehtoina ovat maa- ja aurinkolämpöratkaisut sekä lämmön talteenotto ilmanvaihtokorjauksissa. Oman paikkakunnan LVI-asiantuntijat auttavat sopivan ratkaisun valinnassa.

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry
Toimialapäällikkö Arvo Ylönen, p. 050 309 3670, arvo.ylonen(at)lvi-tu.fi
Viestintäasiantuntija Pipsa Hiltunen, p. 0400 287 939, pipsa.hiltunen(at)lvi-tu.fi

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry on LVI-asennusalalla toimivien yritysten toimiala- ja työnantajajärjestö. Sen tehtävänä on jäsenyritysten ja toimialan liiketoimintamahdollisuuksien edistäminen. Liiton jäsenyritysten yhteenlaskettu liikevaihto on yli miljardi euroa, ja ne työllistävät reilut 6 000 henkilöä. Lisätietoja www.lvi-tu.fi