Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Tekninen kauppa kasvoi edelleen vuoden kolmannella neljänneksellä

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys

Tekninen kauppa kasvoi edelleen vuoden kolmannella neljänneksellä

Julkaistu: 24.10.2011 klo 13:46
Julkaisija: Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen jäsenyritysten myynti jatkoi kasvussa vuoden kolmannella neljänneksellä. Tammi-syyskuun aikana myynti kasvoi 19 prosenttia edellisen vuoden vastaavasta ajasta. Kesän jälkeen kuukausittaiset kasvuluvut ovat kuitenkin jääneet selvästi alkuvuoden huimia kasvulukuja maltillisemmiksi. Syyskuussa myynti kasvoi 11 prosenttia eli lähes samaan tahtiin parin aikaisemman kuukauden kanssa.

– Kasvun hidastuminen vuoden loppukuukausina oli tosin odotettavissa vuoden 2010 lopun hyvien myyntilukujen vuoksi. Toinen kokonaisuuteen vaikuttava seikka on kasvun hidastuminen raaka-ainekaupassa hintojen tasaantumisen myötä, Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen toimitusjohtaja Markku Uitto sanoo.

Teknisen kaupan myynti 1.1.–30.9.2011

Myynti 2011 (1 000 €, alv 0)

Muutos-% ed. vuodesta

Raaka-ainekauppa

19,4

Teollisuuden investointitavarat

23,0

Rakentaminen

17,5

Tuotantotarvikkeet

23,3

Kuluttajakauppa ja autoalan jälkimarkkina

9,6

Tekninen kauppa yhteensä

19,0

TEKNISEN KAUPAN NÄKYMISSÄ HIENOISTA PARANEMISTA

Jäsenyritystemme odotukset talouskehityksestä lokakuussa kohenivat hieman syyskuun odotuksista. Myynnin kasvuun niin lähikuukausina kuin seuraavan vuodenkin aikana uskoi syyskuuta useampi vastaaja. Samaan aikaan myös myynnin heikkenemistä odottavien yritysten osuus supistui. Odotukset henkilöstömäärästä olivat niin ikään hieman syyskuuta valoisammat.

Vaikka toimitusaikojen pituus on edelleen ongelma eteenkin komponenttien kohdalla, reilu neljännes yrityksistä arvioi toimitusaikojen olevan lyhenemään päin. Tilaussaannin kasvuun seuraavan kolmen kuukauden aikana uskoi 24 prosenttia ja seuraavan vuoden aikana 34 prosenttia vastaajista.

MAAILMANTALOUDEN NÄKYMÄT EPÄVARMAT

Tulevaisuuden näkymät maailmantaloudessa ovat juuri nyt poikkeuksellisen sumuiset. Selvää kuitenkin on, että kasvu on hidastumassa. Teollisuusmaissa jo ensimmäisen vuosipuoliskon tuotantoluvut osoittautuivat pettymyksiksi. Merkit viittaavat myös kehittyvien talouksien kasvun jäävän aikaisempaa hitaammaksi.

Vuoden 2012 kasvu maailmantaloudessa jääneekin matalaksi.

Viime kuukausien tiedot tuotannosta ja viennistä viittaavat kasvun hidastumiseen myös Suomessa. Vaikka talous edelleen kasvaakin, kasvulukemat ovat kesän jälkeen jääneet selvästi alkuvuodesta. Taustalla on toki myös parempia vertailutietoja viime vuoden jälkipuoliskolta.

Synkeistä uutisista huolimatta teollisuutemme kannalta positiivisiakin merkkejä on näkyvissä. Konepajateollisuuden toisen neljänneksen tilaussaanti oli ennätyksellistä, ja myös kolmannella neljänneksellä on saatu merkittäviä tilauksia. Telakkateollisuudessa on viime kuukausina nähty  piristymistä. Kaivostoiminnan laajeneminen luo mahdollisuuksia muillekin toimialoille.

– Loppuvuoden osalta tilanne näyttää sangen hyvältä teknisessä kaupassa, joskin myynnin kehitysprosentit tulevat hieman laskemaan. Samoin ensi vuoden alun tilauskanta on kohtuullisen hyvä, mutta velkakriisin kärjistyminen mahdolliseksi pankkikriisiksi muuttaisi näkymiä nopeasti huonompaan suuntaan, Uitto toteaa.

Markku Uitto
Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys
markku.uitto@tekninen.fi

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistykseen kuuluu yli kolmesataa alan yritystä ja kolme jäsenliittoa. Jäsenyritysten palveluksessa on noin 20 000 henkilöä. Yhdistys on Kaupan liiton jäsen. Yhdistykseen kuuluu yli kolmekymmentä teknisen kaupan toimialoja edustavaa jaostoa. Yritysjäseniä ovat esimerkiksi ABB, Alfa Laval, Aspo, BASF, Black & Decker, Cramo, Fastems, Hitachi Power Tools, Kodak, Konekesko, Kärcher, Machinery, Michelin, Onninen, Procter & Gamble, Ramirent, Rocla, SKS-Group, Suzuki ja Xerox. Yhdistysjäseniä ovat Hydrauliikka- ja Pneumatiikkayhdistys, LVI-teknisen kaupan liitto ja Sähköteknisen Kaupan liitto.