Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Suomenlinnan telakan pumppuhuone avautuu yleisölle

Suomenlinna

Suomenlinnan telakan pumppuhuone avautuu yleisölle

Kutsu.
Julkaistu: 20.10.2015 klo 07:00
Julkaisija: Suomenlinna

Suomenlinnan telakka on yksi maailman vanhimpia edelleen käytössä olevia allastelakoita. Telakan 1750-luvulla rakennettu pumppuhuone on nyt kunnostettu ja avataan kävijöille.

Suomenlinnan kuivatelakkaa ryhdyttiin rakentamaan vuonna 1749. Telakka-altaiden tyhjentämistä varten rakennettiin pumppuhuone, johon louhittiin kaksi kaivoa, jotka olivat yhteydessä altaisiin. Kaivojen yläpuolella oli kaksi hevosvetoista pumppukoneistoa, joiden avulla vesi johdettiin maanalaista käytävää pitkin mereen saaren toiselle puolelle. Hieman myöhemmin pumppuhuoneen päälle holvattiin suuri viljavarasto, jossa nykyisin on yksi Suomenlinnan suosituimmista vuokrattavista kokous- ja juhlatiloista, Tenalji von Fersenin juhlasali. 1700-luvun pumppukoneistoista on säilynyt vain joitakin osia, mutta edelleen vesi nousee pumppukuiluihin, kun puulaivojen korjaustelakkana toimivaa telakka-allasta täytetään.

Yleisö pääsee tästä lähtien vierailemaan pumppuhuoneessa opastetuilla kävelykierroksilla sekä linnoituksessa järjestettävissä tapahtumissa.

Toivotamme median edustajat tervetulleiksi tutustumaan pumppuhuoneeseen keskiviikkona 28.10. ja nauttimaan sen jälkeen lounasta Suomenlinnassa.

Tilaisuuden ohjelma:

10.20 HSL:n lautta Kauppatorilta lähtee

10.35 Tapaaminen lauttarannassa Suomenlinnan puolella, opastettu kävely linnoituksen halki pumppuhuoneeseen

11.00 Tutustuminen pumppuhuoneeseen arkkitehti Merja Niemisen johdolla

12.00 Lounas Suomenlinnassa

13.20 Lautta takaisin mantereelle

Ilmoittautumiset:

Pyydämme tilaisuuteen osallistuvia ilmoittautumaan perjantaihin 23.10. mennessä osoitteeseen camilla.hanganpaa@suomenlinna.fi. Ilmoitathan samalla mahdollisesta erikoisruokavaliosta.

Suomenlinna on historiallinen merilinnoitus ja Unescon maailmanperintökohde. Linnoitus on Suomen suosituimpia matkailukohteita, jossa vierailee vuosittain yli 800 000 kävijää. Suomenlinna on myös Helsingin kaupunginosa, jossa asuu noin 800 helsinkiläistä.