Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Sorateitä ja älyliikennettä – vastakohtien Suomi 2035?

Rakennusteollisuus RT

Sorateitä ja älyliikennettä – vastakohtien Suomi 2035?

Julkaistu: 13.07.2011 klo 09:00
Julkaisija: Rakennusteollisuus RT

Tiet ja väylät puhuttavat Porissa
Sorateitä ja älyliikennettä – vastakohtien Suomi 2035?

Liikenneministeriön kansallinen älyliikennestrategia lupaa liikenteeseen sujuvuutta ja turvallisuutta tieto- ja viestintätekniikan avulla. Menevätkö veroeurot oikeaan kohteeseen älyliikennehankkeissa? Alkavatko vientitavarat todellakin siirtyä bitteinä tehtaalta satamaan? Muuttuuko toisaalla asfalttitie soratieksi, kun rahaa päällystämiseen ei enää ole?

Suomen liikenneväylien tila puhuttaa SuomiAreena-tapahtumassa Porissa. Infra ry:n vetämässä paneelikeskustelussa ruoditaan myös uutta hallitusohjelmaa ja arvioidaan sen vaikutuksia väylien kuntoon lähivuosina. Mitä valtion suunnitelmat mahtavat tarkoittaa tavallisen porilaisen näkökulmasta?

Sorateitä ja älyliikennettä
– vastakohtien Suomi 2035?

Torstaina 14.7.2011 kello 15.45–17.00
SuomiAreena-piha, Antinkatu 2, Pori

Keskustelijoina kansanedustaja Matti Saarinen, Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen liikenne- ja infrajohtaja Anders Östergård, Fjäder-Group Oy:n toimitusjohtaja, infra-alan urakoitsija Per Fjäder ja SKAL ry:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen. Juontajana toimii Infra ry:n toimitusjohtaja Paavo Syrjö. Keskustelua komppaa keikkakiertueilla soratietkin kolunnut Pertti ”Nipa” Neumann.

Rakennusala ja infra ovat vahvasti esillä Porissa. Keskiviikkona 13.7. kello 14 SuomiAreena-pihalla puhutaan siitä, miten harmaa talous pannaan kuriin rakennusalalla. Perjantaina 15.7. kello 10.30 keskustelu uuden hallituksen liikennepoliittisista haasteista jatkuu AKT:n vetämässä paneelissa Porin teatterin kahviossa (Hallituskatu 14).

SuomiAreena on viisipäiväinen yhteiskunnallinen keskustelutapahtuma, joka järjestetään Pori Jazzien yhteydessä Porissa 11.–15.7.2011. Pääjärjestäjinä ovat MTV3 ja Porin kaupunki ja järjestäjätahoja on kaikkiaan lähes 80. Lisätietoja tapahtumasta ja ohjelman kokonaisuudessaan löydät osoitteesta www.mtv3.fi/suomiareena/.

LISÄTIETOJA:
Infra ry:n hallituksen puheenjohtaja Per Fjäder, puh. 0400 222 781
Infra ry:n toimitusjohtaja Paavo Syrjö, puh. 040 560 1803

Infra ry on maa- ja vesirakennusalan sekä asfaltti- ja kiviainesalan yritysten etujärjestö. Alan yritykset pitävät huolta Suomen perusinfrastruktuurista: teistä, radoista, vesiväylistä ja elintärkeistä teknisistä verkostoista. Ala työllistää noin 45 000 ihmistä. Suomen infrarakenteiden arvo on arviolta 10 % maamme kansallisvarallisuudesta – jopa 77 mrd €