Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Rakentajien kannattavuus ei kohentunut, vaikka asuntotuotanto on vilkasta

Rakennusteollisuus RT

Rakentajien kannattavuus ei kohentunut, vaikka asuntotuotanto on vilkasta

Julkaistu: 05.07.2011 klo 10:18
Julkaisija: Rakennusteollisuus RT

Lehdistötiedote 5.7.2011 vapaa julkaistavaksi

Uudisasuntojen tuotanto näyttää jatkuvan viimevuotisella tasolla, mikä vastaa uusien asuntojen tarvetta. Rakentamisen kohtalaisen hyvästä tahdista huolimatta rakentajien tulokset eivät ole parantuneet. Viime vuonna talonrakennusyritysten tulos hätyytteli vain tyydyttävää tasoa.

Vapaarahoitteinen rakentaminen hyvällä tasolla

Asuntotuotanto nousi viime vuoden aikana pohjalukemista hyvälle tasolle, ja sama tahti näyttää tuoreen kyselyn mukaan jatkuvan.

Asuntoja alettiin rakentaa tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 10 prosenttia edellisen vuoden vastaavaa ajanjaksoa enemmän. Asuntoja valmistui ensimmäisellä neljänneksellä peräti 60 prosenttia enemmän vuodentakaiseen verrattuna. Etenkin kerrostaloasuntoja valmistui runsaasti.

Yhteensä arvioidaan tänä vuonna käynnistyvän 31 000–32 000 asunnon rakentamisen. ”Asuntoaloitusten määrä vastaa nyt VTT:n laskelmaa uusien asuntojen tarpeesta, joka on 30 000–35 000 asuntoa vuodessa. Tuotannon kasvuluvut ovat olleet merkki paluusta pohjalta terveelle tuotantotasolle”, toteaa Rakennusteollisuus RT ry:n toimitusjohtaja Tarmo Pipatti.

Vapaarahoitteinen tuotanto säilynee tänäkin vuonna vahvana, kun taas valtion tuella käynnistettäviä asuntoja aloitetaan viimevuotista huomattavasti vähemmän. Kyselyn mukaan tänä vuonna arvioidaan käynnistyvän 12 600 vapaarahoitteisen kerros- ja rivitaloasunnon rakennustyöt. Näistä lähes 10 400 olisi omaa perustajaurakointia ja 2 300 vapaarahoitteisia vuokratalokohteita neuvottelu-urakkana. Jälkimmäiseen lukuun sisältyy myös niin sanotun välimallin asuntoja.

ARA-asuntoja aloitettiin viime vuonna arviolta 11 200 asuntoa, nyt valtion tukeman asuntotuotannon aloitusten ennustetaan huomattavasti pienenevän. Omakotitaloja rakennetaan tänä vuonna viime vuoden tahtiin, jolloin niitä aloitettiin 12 100.

Rakentamalla ei vuolla kultaa

Talonrakennusyritysten tulosten odotettiin paranevan viime vuonna, mutta tosin kävi. Talonrakennusteollisuuden kannattavuus jatkoi heikkenemistään vuonna 2010. ”Viime vuoden tuloksen tasoa voi luonnehtia kokonaisuudessaan arvosanalla lähes tyydyttävä”, Tarmo Pipatti sanoo. Pipatin mukaan kehityksessä on huolestuttavia piirteitä, sillä epätyydyttävän tai huonon tuloksen tehneiden yritysten määrä kasvoi viime vuonna. Samalla talonrakennusyritysten vakavaraisuus heikkeni, mikä näkyi muun muassa velkojen kasvuna.

Tänä vuonna talonrakennusyritysten käyttökatteen ennakoidaan nousevan keskimäärin 5,5–6,5 prosentin tasolle ja tuloksen ennen satunnaiseriä ja veroja keskimäärin 4,5–5,5 prosenttiin liikevaihdosta.

”Ihmisillä on toisinaan kovia luuloja rakentamisen katteista. Luvut kuitenkin osoittavat, että useimpien rakentajien leipä on varsin kapea”, Pipatti painottaa.

Rakennustuotteita valmistavien yritysten kannattavuus kehittyi viime vuonna hieman talonrakentajia paremmin ja rakennustuoteteollisuuden kannattavuus koheni jonkin verran. Myönteisen kehityksen arvioidaan jatkuvan tänä vuonna. Rakennustuoteteollisuuden liikevoitto parani 5,8 prosenttiin vuonna 2010, kun se jäi 2,5 prosenttiin liikevaihdosta edellisenä vuonna.

Erot rakennustuoteteollisuuden eri toimialojen kannattavuudessa kaventuivat viime vuonna. Betoniteollisuuden käyttökate ja liikevoitto paranivat edellisvuoden romahduksen jälkeen. Puutuoteteollisuudessa käyttökate parani kaikilla kannattavuusmittareilla laskettuna.

Tulokset ilmenevät Rakennusteollisuus RT:n kesäkuussa 2011 tekemistä talonrakennusteollisuuden ja rakennustuoteteollisuuden jäsenyrityksiä koskevista kannattavuusselvityksistä, sekä kesäkuussa 2011 tehdystä asuntotuotantokyselystä.

Lisätiedot:

toimitusjohtaja Tarmo Pipatti, Rakennusteollisuus RT ry, puh. 040 506 5021
pääekonomisti Bo Salmén, puh. 050 553 7175

Rakennusteollisuus RT ry on rakennusalan yritysten elinkeinopoliittisten ja työmarkkina-asioiden edunvalvoja. RT-liittoyhteisöön kuuluvat Keskusliitto ja viisi toimialaa: Talonrakennus, Tuoteteollisuus, Infra, Pinta ja Tekninen urakointi.
Tämä tiedote on myös Rakennusteollisuus RT ry:n verkkosivuilla osoitteessa: http://www.rakennusteollisuus.fi