Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Rakennusalan työttömyys ylitti jo 20 prosenttia

Rakennusliitto ry

Rakennusalan työttömyys ylitti jo 20 prosenttia

Julkaistu: 06.04.2011 klo 09:17
Julkaisija: Rakennusliitto ry

Rakennusalan työttömyys puhkaisi maaliskuussa reippaasti 20 prosentin rajan ja nousi peräti 21,2 prosenttiin. Maaliskuun lopussa oli työttömänä 12 428 Rakennusalan työttömyyskassan jäsentä.

Rakentajien työttömyys kasvoi kaikkiaan 1,3 prosenttiyksiköllä edellisen kuukauden loppuun verrattuna. Näin työttömyyden kasvu hidastui maaliskuussa verrattuna helmikuuhun, jolloin työttömiä tuli vielä lisää 2,1 prosenttiyksikköä.

Voimakkaimmin rakennusalan työttömyys koettelee edelleen Kainuuta, jossa työttömänä oli maaliskuussa 30,6 % kassan jäsenistä. Tässä on lisäystä edelliseen kuukauteen verrattuna 1,9 prosenttiyksikköä.

Työttömyys kasvoi kaikilla alueilla, mutta voimakkainta se oli Itä-Suomessa (+2,4%) Oulussa (+2.2%) ja Kainuussa. Vähiten työttömyys kasvoi Uudellamaalla (+0,2%).

Talvikauden työttömyys koettelee perinteisesti aina pahiten asfalttimiehiä, joista oli maaliskuun lopussa työttömänä yli 64 %. Talonrakennusalalla työttömyys lähenteli 22 prosenttia ja maalareista oli työttömänä 26 %.  Voimakaimmin työttömyys on kuitenkin lisääntynyt kivenjalostusalalla, jossa mitattiin kasvua peräri 7,6 prosenttiyksikköä.

Matti Harjuniemi 050 1586

Rakennusalan työttömyyskassan puheenjohtaja