Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Oulun-Haukiputaan edustan merituulipuistohankkeen ympäristövaikutusten arviointi (YVA) käynnistyi

Julkaistu: 11.12.2008 klo 11:44
Julkaisija:

Oulun-Haukiputaan edustan merituulipuistohankkeen YVA-ohjelma on nähtävillä 8.12.2008 - 16.1.2009. Merituulipuiston YVA-menettelyä koskeva yleisötilaisuus järjestetään torstaina 11.12.2008 kello 18-20 Virpiniemen liikuntaopiston auditoriossa, Hiihtomajantie 27. Asiasta ovat kertomassa YVA-yhteysviranomaisen (Pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskus), hankkeesta vastaavan (Pohjolan Voima Oy) ja YVA-konsultin (Ramboll Finland Oy) edustajat. Kaikki asiasta kiinnostuneet ovat tervetulleita kuulemaan ja keskustelemaan, kahvitarjoilu klo 17.30 alkaen.

YVA-ohjelmaan voi tutustua Iin, Haukiputaan, Oulun, Hailuodon ja Oulunsalon kunnanvirastoissa ja pääkirjastoissa sekä Pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskuksessa (Veteraanikatu 1), myös sähköisenä osoitteessa www.ymparisto.fi/ppo > Ympäristövaikutusten arviointi YVA ja SOVA → vireillä olevat YVA-hankkeet.

Merituulipuisto sijoittuu Haukiputaan kunnan edustan merialueelle Nimettömänmatalalle ja Hoikka-Hiue - Luodeletolle. Tuulivoimalla tuotetun energian on tarkoitus korvata Pohjoismaisessa energiantuotantojärjestelmässä ensisijassa kivihiilellä tuotettua runsaasti päästöjä aiheuttavaa energiaa.

Tuulivoimapuisto tulisi käsittämään maksimissaan 162 tuulivoimalaitosyksikköä, joiden yksikkötehot olisivat noin 3 - 5 megawattia (MW). Näistä 130 sijoittuu Hoikkahiue-Luodeleton alueelle ja 32 Nimettömän matalalle. Molempien alueiden yhteenlaskettu teho olisi noin 480 - 800 MW. Tuulivoimalat koostuisivat noin 100 metriä korkeasta tornista ja kolmilapaisesta roottorista, jonka halkaisija on noin 100 - 125 metriä. Tuulivoimalat kytkettäisiin toisiinsa ja edelleen Martinniemen tai Taskisenperän kytkinkenttään merikaapeleilla. Ypäristövaikutusten arvioinnissa tarkastellaan sähkönsiirtoa mereltä Fingridin 400 kV voimajohtoon asti.

Ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun lain mukainen ympäristövaikutusten arviointiohjelma on hankkeesta vastaavan laatima suunnitelma tarvittavista selvityksistä sekä arviointimenettelyn järjestämisestä.

Jokaisella on oikeus esittää mielipiteensä arviointiohjelmasta. Kannanotot toimitetaan kirjallisena viimeistään 16.1.2009 mennessä Pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskukselle, osoite PL 124, 90101 OULU tai sähköpostilla osoitteella kirjaamo.ppo@ymparisto.fi. Pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskus antaa lausuntonsa arviointiohjelmasta 16.2.2009 mennessä. Lausunto, johon sisältyy yhteenveto arviointiohjelmaan esitetyistä kannanotoista, pidetään nähtävillä em. kuntien kunnanvirastoissa ja pääkirjastoissa sekä Pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskuksessa.

Ympäristövaikutusten arviointimenettelystä

Luonnonsuojelupäällikkö Eero Kaakinen, Pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskus, puh. 0400 181 175

Ylitarkastaja Tuukka Pahtamaa, Pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskus, puh. 040 724 4385

Hankkeesta ja ympäristövaikutusten arvioinnista vastaa