Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Kausityöttömyys iski rakennusalalle

Kausityöttömyys iski rakennusalalle

Julkaistu: 11.01.2012 klo 11:11
Julkaisija: Rakennusliitto ry

Rakennusalalle on iskenyt talven koittaessa kova kausityöttömyys.

Työttömyysluvut nousivat jo joulukuun aikana 12,3 prosenttiin. Tässä on nousua edelliskuukaudesta 1,5 5 prosenttiyksikköä ja tilanteen odotetaan pahenevat tammikuun aikana.

Rakennusalan työttömyyskassassa oli joulukuussa 7258 työtöntä.

-Vaikka työttömyys on nyt jo kovaa, ei kuitenkaan voi sanoa, että oltaisiin lamassa. Työttömyyden nousu menee kyllä vielä  kausityöttömyyden piikkiin, sanoo Rakennusalan työttömyyskassan puheenjohtaja Matti Harjuniemi.

Voimakkainta työttömyyden kasvu oli Kainuussa (+3,5 prosenttiyksikköä) ja Itä-Suomessa (+2,9  prosenttiyksikköä). Kainuun rakentajista on nyt työttömänä 18,9% ja Itä-Suomen rakentajista 16,4 %.

Prosentuaalisesti työttömyys on pienintä Uudellamaalla, jossa oli joulukuussa työttömänä 7,6  % kassan jäsenistä.

Suhteellisesti työttömyys on nyt kovinta asfaltti- ja lattianpäällystysaloilla. Molempien alojen jäsenistä on reilut 22 % työttömänä. Sen sijaan putki- ja eristysalan jäsenistä oli joulukuussa työttömänä vain 5,8 %. Myös betoni-, kalkki- ja sementtiteollisuuden pyörät pyörivät vielä joulukuussa kohtuullisesti, sillä kaikilla näillä aloilla työttömyys on kahdeksan prosentin pinnassa.

Ylivoimaisesti suurimmalla alalla talonrakennuksessa oli joulukuussa reilut 4500 työtöntä. Tämä tekee 13 % työttömyyskassaan järjestäytyneistä talonrakentajista.

Matti Harjuniemi

Rakennusalan työttömyyskassa