Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Joensuusta varma vuokratuotto asuntosijoittajalle

Editor Helsinki Oy / Editori.fi

Joensuusta varma vuokratuotto asuntosijoittajalle

Julkaistu: 11.09.2013 klo 13:30
Julkaisija: Editor Helsinki Oy / Editori.fi

Joensuu on vireä ja kasvava maakunta­keskus, joka tarjoaa asuntosijoittajalle varmaa ja tasaista vuokratuottoa.
– Joensuu on muuttovoittoinen kaupunki eli vetovoimaa ja imua löytyy. Tästä syystä vuokramarkkinoilla on ollut jo pitkään pulaa vuokra-asunnoista. Aivan keskustan ruutukaava-alueen reunalla sijaitsevat Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampus ja osa Karelia-ammattikorkeakoulusta, joiden lisäksi Joen­suussa on myös muita oppilaitoksia. Opiskelijat joutuvat usein käymään pitkienkin matkojen päässä koulussa, kun kaupunkialueelta ei löydy vapaita vuokra-asuntoja. Yksiöt ja kaksiot liikkuvat markkinoilla parhaiten, mutta isommillekin asunnoille on kysyntää, Joensuun Huoneistokauppa Oy:n toimitusjohtaja Jarmo Hyttinen kertoo.

Joensuu on Suomen 12. suurin kaupunki, joka on kasvanut kuntaliitosten myötä pinta-alaltaan moninkertaiseksi. 2000-luvun alussa Joensuun keskustassa on tehty suuria kaupunkikuvaan vaikuttavia investointeja, muun muassa kävelykeskustaprojekti. Tätä ovat seuranneet yksityiset investoijat uusine torin ympäristön liikerakennushankkeineen. 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen puolivälistä alkaen kaupungin keskustassa on rakennettu vilkkaasti.

Asuntosijoittajalle vakaa tuotto
Hyttisen mukaan asunnot ovat hankintahinnaltaan Joensuussa pääkaupunkiseutuun verrattuna huomattavasti edullisempia, mutta vuokrataso on yllättävänkin korkea.

– Asuntosijoittaja laskee aina tuottoa sijoitukselleen, ja väitän että Joensuun seudulla sijoitusasuntojen tuotto on erittäin hyvää tasoa. Vuokra-asuntojen suhteen tarjonta on ollut todella heikkoa jo pitkään ja asunnoista on kova pula. Myyntikohteita ostajaehdokkaalle löytyy hyvin, tosin aivan pienimmät asunnot  myydään yleensä nopeasti. Yleisesti ottaen hintatasossa ei ole tapahtunut rajua heittelyä puoleen tai toiseen: edes vuoden 2008 laskusuhdanne ei vaikuttanut kovin dramaattisesti asuntojen hintoihin Näin ollen Joensuu on vakaa kohde sijoittamista ja vuokrausta ajatellen, Hyttinen kertoo.

Yhteydenotot:

Editori Helsinki Oy - yritysviestinnän asiantuntija

Editori.fi-asiantuntijakanava tuo esille oman alansa asiantuntijat, persoonat ja vaikuttajat. www.editori.fi

Lisätiedot: Valtteri Rantalainen | p. 09 4241 2223 | valtteri.rantalainen(a)editorhelsinki.fi | www.editorhelsinki.fi