Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Harjuniemi ehdottaa asumiseen perusvähennystä

Rakennusliitto ry

Harjuniemi ehdottaa asumiseen perusvähennystä

Julkaistu: 17.08.2010 klo 12:43
Julkaisija: Rakennusliitto ry

Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi ehdottaa, että verotuksessa siirrytään asteittain kaikille tasapuoliseen asumisen perusvähennykseen. Harjuniemen mielestä nykyinen asuntolainojen korkovähennys on epäoikeudenmukainen ja pitää keinotekoisesti yllä asuntojen korkeita hintoja.

-Valtio tukee korkovähennyksen muodossa oman asunnon ostajia nyt noin 600 miljoonalla eurolla vuodessa. Korkojen noustessa tuki nousee helposti yli miljardiin vuodessa. Voidaan arvioida, että tämä raha pumppaa asuntojen hintoja reilusti ylöspäin ja itse asiassa asuntojen ostajat eivät hyödy tilanteesta.

Harjuniemi ehdotti Kuopiossa, että vähennyksen tilalle luotaisiin asteittain reilumpi perusvähennys, joka huomioisi myös vuokralla asuvat. -Myös kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen rakentamista voitaisiin tukea selvästi enemmän. Meillä tuetaan asumista ensi vuonnakin 2,2 miljardilla eurolla. Tästä vain 13 prosenttia menee asuntojen rakentamisen tukemiseen, loppu menee asumisen tukemiseen.

Harjuniemi tukee myös kaavailuja siitä, että maanteiden ja rautateiden rakentamiseen saataisiin pitempiaikainen malli. -Vuosittainen budjettirahoitus on ehdottomasti liian lyhyt ja vaikea pitkäaikaiseen väylästön rakentamiseen. Siksi Vihreiden esittämä vaalikauden mittainen malli tai nyt esillä oleva valtion Infrayhtiö ovat ehdottomasti tutkimisen ja kehittämisen arvoisia ajatuksia. Samoin kannattaisi kokeilla infrarahastoja elinkaarimallin toteuttamiseksi.

Rakennusliitto ry.

Puheenjohtaja Matti Harjuniemi, 050 1586