Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Enää ei tarvitse kahlata kouluun

Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys ry

Enää ei tarvitse kahlata kouluun

Julkaistu: 19.12.2014 klo 11:57
Julkaisija: Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys ry

Kansanlähetyksen ja Suomen Ulkoministeriön rahoittama maaseudun elinolosuhteiden kehittämisprojekti Etiopian Darimussa on harpannut askeleen eteenpäin. Juuri valmistunut silta joen yli Ukin kylän kohdalla lyhentää matkaa kolmesta kyläyhteisöstä isolle torille Kobben kaupunkiin.
– Sadekaudella joen pystyy nyt ylittämään turvallisesti. Suurin apu sillasta on Ukin kylän lapsille, sillä puolet heistä asuu kouluun nähden joen takana, projektin tekninen neuvonantaja Raimo ”Aki” Tuppurainen kertoo.

– Autoliikenne tulee lisääntymään varmasti. Viljelijät pystyvät myymään tuotteensa suoraan tukkurille isoissa erissä. Nyt he ovat joutuneet kuljettamaan tuotteensa Kobbeen tai Darimun torille aasilla säkki kerrallaan. Myös taksiliikenne alkaa, kun tie tulee valmiiksi. Sairaat pääsevät helposti sairaaloihin. Opettajat ja muut virkamiehet saavat helposti yhteyden kaupunkeihin, Tuppurainen jatkaa.

Sillan rakentamiseen kului kuukausi. Pääsementtimiehenä oli ato (herra) Tamrat Darimusta. Hänellä oli apunaan kaksi muuta sementtimiestä, seitsemän paikallista miestä sekä Mekane Yesus -kirkon projektihenkilökunta ja Aki Tuppurainen.

Koululaiset innoissaan

Tuppuraisen mukaan on vaikea edes yrittää laskea, kuinka moni ihminen hyötyy sillasta. Hän arvioi, että luku voidaan laskea tuhansissa, jopa kymmenissä tuhansissa. Tarkoituksena on piakkoin aloittaa toisenkin sillan rakentaminen.

– Koululaiset ovat tosi innoissaan uudesta joenylitysmahdollisuudesta. Enää ei tarvitse kahlata, vaan voi mennä kouluun pikkukengissä. Toinen ryhmä, joka näyttää nauttivan sillasta, ovat naiset, jotka menevät joen toiselle puolelle myllylle, Tuppurainen kertoo.

Darimun kehitysyhteistyöprojektissa on sillan rakentamisen lisäksi tehty tietä, rakennettu koulurakennuksia sekä avustettu köyhistä köyhimpiä naisia pienyritystoiminnassa. Darimun projekti on huomioitu jopa valtakunnan tasolla koulutustilaisuuksissa, joissa se on toiminut positiivisena esimerkkinä Illubaborin maakunnan kehitystoiminnasta.

Teksti: Matti Korhonen/AT

Kuvat: Raimo Tuppuraisen arkisto

Kuvien selitykset:

1. Likaiset ovat työmiehen vaatteet. Projektin tekninen neuvonantaja Raimo Tuppurainen.
  2. Näkymä koulun puolelta jokea.
  3. Näkymä pohjoiselta puolelta, jossa sijaitsee muun muassa Ukin kylän kunnantoimisto.
  4. Ato Tesemma ja ato Taddese projektiauton kera. Silta on Suomen väreissä. Sen on suunnitellut Raimo Tuppurainen.
  5. Siltatyön urakoinut ato Tamrat ja projektin tekninen neuvonantaja Raimo Tuppurainen.  Käynnissä toisen kivikerroksen muuraus.
  6. Silta on valmis, täyttö on vähän kesken.
  7. Darimuprojektin kakkosvaiheessa päällystetään tie kiviaineella. Samalla tasoitetaan nämä siltojen kohdat kunnolla.
  8.  Projektiin hankittiin traktori, joka oli miltei välttämätön apu kaikissa kuljetus- ja nostohommissa.

Kuvat ovat Etiopian tietoliikenneyhteyksien vuoksi pieniä. Pyynnöstä voimme lähettää isompana.

Kansanlähetys (SEKL) on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon herätysliike ja lähetysjärjestö. Järjestön noin 70 ulkomaantyöntekijää toimivat Euroopassa, Afrikassa, Lähi-idässä ja Aasiassa. He tekevät muun muassa seurakunta-, opetus-, media- ja kirjallisuustyötä sekä toimivat avustus- ja kehitystehtävissä.

Kotimaassa Kansanlähetys toimii 17 piirijärjestön kautta yhteistyössä paikallisseurakuntien kanssa.

Kustannustoiminnasta huolehtii Kustannusosakeyhtiö Uusi Tie.