Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Ateneum-rakennuksen uudistustyöt etenevät suunnitellusti

Senaatti-kiinteistöt

Ateneum-rakennuksen uudistustyöt etenevät suunnitellusti

Julkaistu: 22.01.2015 klo 10:44
Julkaisija: Senaatti-kiinteistöt

Suomen tunnetuimpiin rakennuksiin kuuluvan Ateneumin viimeisin laaja peruskorjaus on tehty 1980-luvulla. Parhaillaan rakennuksessa on meneillään vesikaton uudistamistyö, joka on osa rakennuksesta laadittua pitkäntähtäimen korjaussuunnitelmaa.  Myös valaistusta uudistetaan ja ilmastointia ja jäähdytystä tehostetaan.

Ateneum-rakennuksen vesikatosta tehdään paremmin tuulettuva ja kattolasi-ikkunoiden lämmöneristystä parannetaan energiataloudellisemmaksi. Hyvällä lämmöneristyksellä sekä ullakolle lisättävällä ilmanvaihdolla voidaan vaikuttaa merkittävästi sisäolosuhteisiin, jotka museorakennuksissa ovat erityisen vaativat.

Työn aikataulutus ja eteneminen on suunniteltu siten, että korjaustyöllä olisi mahdollisimman vähän vaikutusta taidemuseon toimintaan. Näyttelytoiminta on jatkunut Ateneumissa normaalisti korjauksen aikana, eikä korjaustyö ei ole haitannut museokokemusta. Vain kolmas kerros on remontin aikana poissa näyttelykäytöstä.  Sibelius ja taiteen maailma –näyttely on päässyt korjaustöistä huolimatta hienosti juhlistamaan sitä, että kansallissäveltäjämme Jean Sibeliuksen syntymästä on tänä vuonna kulunut 150 vuotta.  Näyttely on esillä Ateneumissa 22.3. saakka.

Uudistustöistä ja niiden kustannuksista vastaa kiinteistön omistajana Senaatti-kiinteistöt. Suunnittelu on tehty tiiviissä yhteistyössä Museoviraston asiantuntijoiden kanssa. Työ valmistuu syksyllä 2015.

Senaatti-kiinteistöt: aluejohtaja Petri Turku, p. 0205 811 760, petri.turku@senaatti.fi
Kansallisgalleria, Ateneumin taidemuseo: viestintäpäällikkö Vivikka Richt, p. 040 16 36 046,vivikka.richt@kansallisgalleria.fi

Senaatti-kiinteistöt on maanlaajuisesti toimiva liikelaitos, joka valtion sisäisenä työympäristö- ja toimitila-asiantuntijana tuottaa ja tarjoaa tiloja ja niihin liittyviä palveluja valtionhallinnolle. Toimintamme perustuu yhteiskuntavastuulliseen liiketoimintaan, hyvään palveluun, pitkäaikaisiin asiakkuuksiin ja kumppanuuteen. Senaatti-kiinteistöjen hallinnassa on merkittävä määrä kulttuurihistoriallisesti ja rakennustaiteellisesti arvokasta kiinteistöomaisuutta kuten Suomen Kansallisgallerian kiinteistöt. Senaatti-kiinteistöt huolehtii hallinnassaan olevien kiinteistöjensä arvon säilymisestä yhteiskuntavastuullisesti ja kestävän kehityksen periaatteita noudattaen. www.senaatti.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon