Etusivu » Tiedotteet » Puutarha » KASVAVA KIINNOSTUS VILLI- JA LÄHIRUOKAAN TARJOAA UUSIA MAHDOLLISUUKSIA MATKAILUUN JA RUOKAVIENTIIN

Fiskars Oyj Abp / kiinteistöt

Julkaistu: 03.10.2016 klo 08:00
Julkaisija: Fiskars Oyj Abp / kiinteistöt

Alan osaajat ja taustavaikuttajat pohtivat tulevaisuutta Fiskarsin Ruukissa

Kiinnostus villi- ja lähiruokaan sekä luontomatkailuun on voimakkaasti kasvava trendi. Suuri, luonnon supermarkettimme on kaikkien vapaasti hyödynnettävissä ja tarjoaa ravinnerikasta ruokaa läpi vuoden sekä mahdollistaa myös uusien työpaikkojen synnyn. Yhteisiä pelisääntöjä, lisää koulutusta ja ennen kaikkea voimien yhdistämistä kaivataan, jotta suomalainen, puhdas lähi- ja villiruoka löytäisi yhä enenevissä määrin tiensä lautasille. Näitä asioita pohdittiin perjantaina 30.9. uudessa, alan ammattilaisille suunnatussa Slow meets Wild -päivässä Fiskarsin Ruukissa.

Ruukkikylä on elävä käsityön keskus, jossa taide sekä monipuolinen ruoka- ja juomakulttuuri ovat vahvasti läsnä. Tänä vuonna jo seitsemättä kertaa järjestetty Slow Food -festivaali kokosi Fiskarsiin jälleen yli 70 lähiruoan tuottajaa ja on hyvä esimerkki siitä, mitä pitkäjänteisellä ja kovalla työllä voidaan saavuttaa. Fiskarsin Ruukki haluaa monipuolistaa ja kehittää edelleen ruokakulttuurin ilosanomaa, ja lähi- ja villiruoan liitto tuntui meistä luontevalta, kertoo Fiskarsin kiinteistöjohtaja Kari Selkälä.

Kokosimme villiruokapäivään ruoka- ja matkailualan osaajia sekä alan taustavaikuttajia. Seminaarissa pohdittiin uusia mahdollisuuksia villi- ja lähiruoan kaupallistamiseen sekä työllisyyden kasvattamiseen ja verkostoitumiseen, Selkälä jatkaa.

Päivä oli samalla kenraaliharjoitus 6.10.2017 pidettävälle villiruokapäivälle, joka järjestetään niin ikään Fiskarsin Ruukissa osana Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa. Juhlavuonna esittäydytään entistä rohkeammin ja tuodaan valmiit tarinat koettaviksi.

Villi- ja lähiruoka tarjoaa valtavasti mahdollisuuksia uusiin liikeideoihin sekä laajempaan yhteistyöhön alan toimijoiden kesken. Fiskarsin yrittäjien yhteistyö on suomalaiselle ruokamatkailulle esimerkki, jota voi ylpeänä esitellä. Verkostoituminen sekä yhteinen ideointi ja kehittäminen hyödyttävät monipuolisesti kaikkia alan toimijoita. Intoa ja tahtoa tekemiseen on, nyt haemme keinoja, linjaa ELO-säätiön johtaja Seija Kurunmäki.

100  uutta villiruokaosaajaa vuonna 2017

Jotta ala voisi kehittyä vauhdikkaammin, tarvitsee se tuekseen toimivia järjestelmiä ja lisää koulutusta. Tämä koskee erityisesti villiruokaa, sen keruujärjestelmiä ja elintarvikkeisiin liittyvää lainasäädäntöä.

Lisääntynyt kysyntä tuo tullessaan tarpeen alan uusille osaajille. Ravintolakoulu Perho ja ELO-säätiö pilotoivat vuonna 2015 monipuolisen villiruokakoulutuksen, jonka tavoitteena on, että vuonna 2017 Suomessa on vähintään 100 uutta villiruokaosaajaa. Koulutuksessa perehdytään mm. villiyrtteihin, kaloihin, marjoihin ja riistaan, niiden valmistukseen sekä kestävän gastronomian perusteisiin. Myös tarinallistaminen on tärkeää; asiakkaille on osattava kertoa mistä ruoka tulee, miten se kuuluu suomalaiseen ruokaperinteeseen ja miksi se on valittu tarjolle.

Tuoteturvallisuuteen ja -saatavuuteen on myös panostettava. Villiruoan saatavuuden takaamiseksi on kehitteillä valtakunnallinen rekisteri, jossa ostajat ja myyjät voivat kohdata toisensa. Toisaalta rajoituksia olisi kevennettävä. Toimialakohtaisiin rajoituksiin ja lupaprosesseihin on tulossa helpotusta.

Villiruoalla kansainvälisille markkinoille

Edistyksellisiä esimerkkejä villiruokaa hyödyntävistä yrityksistä ovat Helsinki Wild Foods sekä Fiskarsin oma, Suomen ensimmäinen joukkorahoituksella avattu tislaamo, Ägräs Distillery. Molempien yritysten uudet, ruoka- ja juomatuotteet suunnataan suoraan isoille, kansainvälisille markkinoille. Ägräsin tislaamon giniä maustavat yrtit tulevat kaikki suomalaisilta kerääjiltä.

Villiruoalla ja erityisesti villiyrteillä on laajat käyttömahdollisuudet myös ulkomailta tuotetun ruoan korvaamisessa. Parsalle, lakritsalle ja monelle muulle ruoka-aineelle löytyvät vastaavat tuotteet luonnosta ja metsistämme. Villiruokalähettiläs Sami Tallberg muistuttaa, että luonnon oma supermarket on avoinna meille kaikille ja pitkä sesonki kestää reilusti yli puoli vuotta. Eräisäntä Markus Maulavirta painottaa luonnon ja luonnonantimien voimaannuttavaa vaikutusta ja tarinoiden merkitystä ruoan tukena.

Yhteistyöllä vaikuttavuutta alalle

Pohjoinen ulottuvuus ja sen tarinat ja elämykset tarjoavat yhä kasvavia mahdollisuuksia lähiruoan ja matkailun saralla toimiville. Aitous, paikallisuus ja osaaminen korostuvat tuotteissa, joilla on kasvot.

Verkostoituminen, rohkeus ja yhdessä tekeminen tiivistävät hyvin Slow meets Wild -päivän teeman. Tästä on hyvä jatkaa kohti tulevaisuutta ja ensi vuoden paitsi alan ammattilaisille myös yleisölle suunnattua villiruokapäivää lokakuussa, Kurunmäki summaa.

Tapahtuman järjestivät yhteistyössä Fiskarsin Ruukki, ELO-säätiö, Slow Food Västnyland ja Haaga-Perho.

Kuvat toimitukselliseen käyttöön, kuvaaja Kati Laszka.

Lisätietoja antavat:

Kari Selkälä, kiinteistöjohtaja, Fiskars Oyj, puh: +358 40 6832165, s-posti: kari.selkala@fiskars.com

Seija Kurunmäki, johtaja, ELO - Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö, puh: +358 400 460894.

s-posti: seija.kurunmaki@elo-saatio.fi

Jouni Virtanen, tapahtumakoordinaattori, Fiskars Oyj, puh: +358 44 0277 606, s-posti: jouni.virtanen@fiskars.com

Fiskarsin Ruukki

Fiskarsin Ruukki on suomalaisen muotoilun ja taiteen keskus sekä suosittu ympärivuotinen matkailukohde. Korkeatasoiset kokous-, majoitus- ja ravintolapalvelut sekä erilaiset työpajat, tapahtumat ja myymälät tarjoavat kävijälle nähtävää ja koettavaa kaikkina vuodenaikoina.

www.fiskarsvillage.fi