Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » WWF: Uuden ilmastosopimuksen porsaanreiät tukittava

WWF Suomi

WWF: Uuden ilmastosopimuksen porsaanreiät tukittava

Julkaistu: 09.12.2015 klo 19:27
Julkaisija: WWF Suomi

Pariisin ilmastokokouksessa julkaistiin tänä iltana uusi luonnosteksti, jonka pohjalta uusi ilmastosopimus on tarkoitus neuvotella perjantai-iltaan mennessä. WWF:n ilmastoasiantuntija Kaarina Kollen mukaan luonnoksessa on edelleen ainekset vahvaan sopimukseen – hankalimmat asiat ovat kuitenkin vielä päättämättä.

Kollen mukaan myönteistä on, että tämänhetkisessä sopimustekstissä on enemmän vaihtoehtoja, jotka mahdollistavat valtioiden tekemien päästövähennysten tarkastelun jo ennen vuotta 2020.

”Kaikki tähän liittyvät porsaanreiät on kuitenkin tukittava. Ennen vuotta 2020 tehtävien arviointien on oltava selkeästi määriteltyjä, ja niiden on katettava ilmastonmuutokseen sopeutuminen, ilmastotoimenpiteiden rahoitus sekä päästövähennykset. Lisäksi niiden täytyy koskea kaikkia maita”, Kolle sanoo.

Puheenjohtajamaa Ranska on ilmoittanut tavoitteeksi saada uusi sopimus valmiiksi perjantaihin kello 18 mennessä.

”Ministereillä on enää kaksi päivää aikaa päättää, johtaako Pariisissa tehty sopimus meidät 1,5 vai 3 asteen maailmaan. Molemmat ovat edelleen mahdollisia, sillä vaikeimmat päätökset ovat yhä tekemättä.”

ilmastoasiantuntija Kaarina Kolle, p. +358 50 591 3072, kaarina.kolle.@wwf.fi, Twitter: @KaarinaKolle
wwf.fi/pariisi

WWF Suomi on osa laajaa, kansainvälistä WWF-verkostoa, jolla on toimistoja noin 50 maassa ja toimintaa yli sadassa maassa. Rakennamme tulevaisuuden, jossa ihmiset ja luonto elävät tasapainossa. wwf.fi