Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Uutuusteos kysyy, onko Suomi "länsimaa"

Into Kustannus

Uutuusteos kysyy, onko Suomi "länsimaa"

Julkaistu: 21.09.2015 klo 15:35
Julkaisija: Into Kustannus

Karim Maïchen Mitäs me länsimaalaiset! – Suomi ja lännen käsite julkistetaan Gaudeamus Kirja & Kahvissa (Vuorikatu 7, Helsinki) 28.9.2015 kello 16.30. Toimittaja Maryan Abdulkarim on mukana tilaisuudessa keskustelemassa ja haastattelemassa kirjailijaa.

Miten suomalaisissa koulukirjoissa lapsiimme juurrutetaan usko siihen, että on olemassa länsi, joka on vapaa, demokraattinen, sekulaari, rationaalinen ja itsekriittinen? Mitä yhteistä on antiikin Kreikalla ja Natolla? Entä miten Kalevala, Sibelius ja vuoden 1934 Miss Eurooppa Ester Toivonen liittyvät toisiinsa?

Lännestä puhuminen on ajankohtaista. Se on läsnä kuumana käyvässä pakolaiskeskustelussa, Ukrainan sekä Syyrian konflikteissa ja Charlie Hebdo -lehden pilapiirtäjien murhiin liittyvässä sananvapauskeskustelussa. Mitäs me länsimaalaiset! vastaa syviin kysymyksiin suomalaisesta identiteetistä ja maailmanpolitiikasta. Teoksessa osoitetaan pelottavalla ja välillä hauskallakin tavalla se, miten lännen käsitteen käyttäminen vaikuttaa ympäröivän maailman hahmottamiseen.

Karim Maïche on suomalais-algerialainen tutkija ja toimittaja, joka tekee väitöskirjaa Algerian ay-liikkeestä. Maïche on syntynyt ja kasvanut Helsingissä, valmistunut yhteiskuntatieteiden maisteriksi Lapin yliopistosta ja esiintynyt turisteille joulupukin tonttuna Rovaniemellä.

Karim Maïche: Mitäs me länsimaalaiset! – Suomi ja lännen käsite

Into-tieto, nidottu 230 sivua, suositushinta 26 €, ISBN: 978-952-264-448-0

Arvostelukappaleet: arvostelukappaleet@intokustannus.fi

Lisätiedot: sanna.lehtinen@intokustannus.fi / 050 378 2647

Painokelpoinen kansikuva ja kirjailijakuva.

Into julkaisee tieto- ja kaunokirjallisuutta sekä Le Monde diplomatique & Novaja Gazeta -lehteä.

intokustannus.fi | mondediplo.fi | into-ebooks.com | facebook.com/intokustannus | twitter.com/Into_Publishing | youtube.com/intokustannus