Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Utöyan uhreja muistetaan sunnuntaina

Utöyan uhreja muistetaan sunnuntaina

Julkaistu: 20.07.2012 klo 12:00
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Nuoret ry

Tulevana sunnuntaina tulee kuluneeksi vuosi siitä, kun Norja ja samalla koko maailma pysähtyi Oslon pommi-iskun ja Utöyan saaren joukkomurhan seurauksena. Tuolloin norjalainen Anders Behring Breivik surmasi ensin Oslossa 8 ja myöhemmin Utöyan saarella 69 ihmistä.

Terrori-iskun uhreja muistetaan sunnuntaina järjestettävissä muistopäivän tilaisuuksissa ympäri Eurooppaa. Itse paikanpäällä Utöyan saarella järjestettävässä suljetussa muistotilaisuudessa puhuu Norjan pääministeri Jens Stoltenberg, Tanskan pääministeri Helle Thorning-Schmidt ja Norjan työväenpuolueen nuorisojärjestön (AUF) puheenjohtaja Eskil Pedersen. Suomesta paikalla muistotilaisuudessa ovat Demarinuorten puheenjohtaja Joona Räsänen ja pääsihteeri Miikka Lönnqvist. Myöhemmin samana iltana Oslossa järjestetään valtava ulkoilmakonsertti uhrien muistolle.

Myös Helsingissä järjestetään sunnuntaina avoin kynttilämielenilmaus uhrien muistolle. Muistotilaisuus järjestetään Norjan suurlähetystön edustalla kello 18.00 alkaen ja hiljainen hetki pidetään kello 18.20. Tapahtumassa Sosialidemokraattista nuorisoa edustaa Sosialidemokraattisten opiskelijoiden puheenjohtaja Sarita Niemi.

Joona Räsänen

Sosialidemokraattiset Nuoret ry