Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Toimituksille tiedoksi ministeri Viitasen blogi: Luonnoltaan arvokkaat suot suojeltava omistajatahosta riippumatta

SDP Tiedotus

Julkaistu: 18.12.2014 klo 17:41
Julkaisija: SDP Tiedotus

Soiden suojelun painopiste on tällä hetkellä vahvasti Lapissa ja Kainuussa. Sen sijaan Etelä-Suomessa sijaitsevia ja luontoarvojen perusteella suojelun arvoisia soita ei ole vielä suojeltu. Niihin kohdistuu myös enemmän paineita muun maankäytön seurauksena. Tähän puutteeseen jo useita vuosia valmisteltu soidensuojeluohjelman täydennys olisi tuomassa ratkaisun. Lokakuusta saakka valmiina ollut, Etelä-Suomeen painottuva esitys on laitettava maanomistajien kuulemiskierrokselle ja lausuntokierrokselle. Se seikka mikä taho maat omistaa, ei voi määrätä sitä mitä soita suojellaan vaan luonnonsuojeluohjelmat on tarkoitettu arvokkaimpien luonnon arvojen turvaamiseen. Lain mukainen menettely turvaa maanomistajille läpinäkyvän prosessin ja käyvän korvauksen maistaan.

Pidän ympäristöministeri Sanni Grahn-Laasosen aikeita Etelä-Suomen soiden suojelun jarrutuksesta tuomittavana.

Pääministeripuolue on irtaantunut liian monessa asiassa hallitusohjelmasta. Soidensuojelun vesityksen lisäksi se seisoo jarrulla eläinsuojelulain uudistuksessa. Tilanne on kestämätön.

Soidensuojelu täytyy toteuttaa suojeluarvoihin perustuen tarpeeksi laajana ja normaaliin oikeusvaltion tapaan eduskunnan säätämän luonnonsuojelulain nojalla. Se on selkeä ja turvaa myös maanomistajan oikeudet ja käyvän hinnan suojelun vaikutuksista.

Vanhentuneen eläinsuojelulain uudistaminen oli tarkoitus saattaa loppuun tällä hallituskaudella. Odotamme myös tässä asiassa pikaisia toimia.