Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Suomi on maailman kuudenneksi paras maa olla äiti

Pelastakaa Lapset ry

Suomi on maailman kuudenneksi paras maa olla äiti

Julkaistu: 08.05.2012 klo 11:33
Julkaisija: Pelastakaa Lapset ry

Äideillä menee parhaiten Norjassa, huonoimmin Nigerissä, kertoo Pelastakaa Lasten Maailman äitien tila 2012 -raportti. Suomi sijoittuu raportin listauksessa sijalle kuusi. Häntäpään maissa huonoa sijoitusta selittää usein aliravitsemus.

Pelastakaa Lasten kolmattatoista kertaa julkaistava Maailman äitien tila -raportti asettaa järjestykseen 165 maailman maata sen mukaan, minkälainen on esimerkiksi äitien terveydentila, koulutustaso ja taloudellinen asema sekä lasten ravitsemus ja terveydentila.

Vaikka menestystarinoitakin on olemassa, tilastot ovat edelleen karut. Pahimmissa maissa yksi nainen 30:stä kuolee raskauteen liittyviin syihin ja yli kolmasosa lapsista kärsii aliravitsemuksesta.

Listauksen kärkisijalla on viime vuoden tapaan Norja. Viimeiselle sijalle on pudonnut Niger, jonka tilalla vielä viime vuonna oli Afganistan. Suomi on noussut listauksessa yhden pykälän viime vuodesta ja on nyt sijalla kuusi. Suomessa äitiyskuoleman todennäköisyys on yksi 7 600:sta, listauksen viimeisellä sijalla olevassa Nigerissä vastaava luku on yksi 16:sta. Suomessa alle 5-vuotiaita kuolee kolme tuhannesta, Nigerissä 143. Suomessa tyttöjen koulutus kestää noin 17 vuotta, Nigerissä vain neljä.

Raportin teemana on tänä vuonna ravitsemus, sillä aliravitsemus on vaikuttava tekijä ainakin viidesosassa äitiyskuolemista ja yli kolmanneksessa lapsikuolemista. Listauksen kymmenestä huonoimmin pärjänneestä maasta seitsemässä on parhaillaan ruokakriisi. Esimerkiksi Nigerissä nälkä uhkaa tällä hetkellä miljoonan lapsen henkeä.

Kriittiset 1 000 päivää äidin ja lapsen aliravitsemuksen ehkäisyn kannalta

Yhteensä maailmassa on noin 171 miljoonaa kroonisesta aliravitsemuksesta kärsivää lasta. Usein aliravitsemuksen taustalla on noidankehä: lapsena pienikasvuisuudesta kärsineet äidit synnyttävät alipainoisia lapsia, jotka eivät ole saaneet riittävästi ravintoa. Jos äiti on köyhä, ylityöllistetty, hänellä on huono terveys ja koulutus, hän ei välttämättä pysty ruokkimaan lasta kunnolla. Vaikutukset ovat usein peruuttamattomat.

Jos aliravitsemus ei tapa, lapsen henkinen ja fyysinen kehitys hidastuvat. Lapsi sairastuu herkemmin ja menestyy huonommin koulussa. Pienikasvuisiksi jääneet lapset tienaavat aikuisena jopa noin 20 prosenttia vähemmän kuin muut.

Raportin mukaan paras tapa suojella raskaana olevaa naista ja hänen lastaan aliravitsemukselta – ja katkaista noidankehä - on panostaa heidän hyvinvointiinsa ensimmäisten tuhannen päivän ajan (laskettuna raskauden alusta lapsen kahteen ikävuoteen asti).

”Lapsen kannalta yksi tärkeimmistä keinoista on edistää rintaruokintaa, sillä se voisi pelastaa kehitysmaissa miljoonan lapsen hengen vuosittain. Rintamaito on ravinteikasta, ja siinä on suojaavia vasta-aineita. Tällä hetkellä yli 60 prosenttia kehitysmaiden lapsista ei kuitenkaan saa rintamaitoa ensimmäisten puolen vuoden aikana, sillä monissa maissa imettämistä ei pyritä edistämään”, sanoo Pelastakaa Lapset ry:n kansainvälisten ohjelmien johtaja Anne Haaranen.

Kansainvälinen Pelastakaa Lapset vetoaa, jotta toukokuussa kokoontuvat G8-maat sekä kehitysmaiden ja lahjoittajamaiden hallitukset ryhtyisivät toimiin äitien ja lasten ravitsemustilanteen parantamiseksi. Maailman valtioiden pitäisi asettaa globaali tavoite aliravitsemuksen aiheuttaman pienikasvuisuuden vähentämiseksi.

Kehitysmaiden hallitusten pitäisi lisätä ensimmäiseen tuhanteen päivään keskittyviä ravitsemusohjelmia sekä rahoittaa kunnolla ravitsemukseen liittyviä toimintasuunnitelmia. Lahjoittajahallitusten puolestaan pitäisi pitää lupauksensa kansainvälisestä avusta, jotta ravitsemukseen voitaisiin edelleen investoida.

Pelastakaa Lasten vastasyntyneiden ja lasten kampanja EVERY ONE kerää allekirjoituksia vetoomukseen maailman johtajille lasten henkien pelastamiseksi. (Allekirjoita osoitteessa: www.savethechildren.net)

Äideille parhaat maat Maailman äitien tila 2012 -raportin mukaan:

1. Norja

2. Islanti

3. Ruotsi

4. Uusi-Seelanti

5. Tanska

6. Suomi

7. Australia

8. Belgia

9. Irlanti

10. Alankomaat ja Iso-Britannia