Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Stadin demarit: Kaupunki mukaan asuntorakentamiseen

SDP-ALUEET

Stadin demarit: Kaupunki mukaan asuntorakentamiseen

Julkaistu: 24.01.2013 klo 14:56
Julkaisija: SDP-ALUEET

Helsingin sosialidemokraattien piirihallitus vaatii, että Helsinki selvittää kaupungin oman rakennusyhtiön perustamista. Yhtiön olisi keskityttävä erityisesti kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen tuotantoon. Toistaiseksi kokeillut keinot Helsingin asuntotuotannon käyntiin saamiseksi eivät ole toimineet. Pääkaupunkiseudun kehitys ja asukkaiden tarpeet edellyttävät voimakasta asuntotuotantoa. Erityisesti on kiinnitettävä huomiota kohtuuhintaisiin vuokra-asuntoihin. Kaupungin on otettava vastuu niiden saatavuudesta. Helsingillä on riittävän leveät hartiat lähteä mukaan tähän toimintaan ja mukaan omistajiksi voisi ottaa myös kehyskuntia.

Nykyinen meno rakennuttamisen keskittyessä lähinnä kovan rahan omistusasuntotuotantoon johtaa asunnottomuuden lisääntymiseen, asuinkustannusten nousuun ja kaupunkilaisten jakautumisen niihin, joilla on riittävästi rahaa asua Helsingissä ja niihin, joiden on jopa jouduttava muuttamaan pois kaupungista. Tilanne, jossa pienipalkkaisella ei ole varaa asua Helsingissä, on sietämätön.

Rakennusyhtiön perustaminen antaisi kaupungille mahdollisuuden kurkistaa rakennusmarkkinoiden sisään ja tarkastella, miten suurista katteista nykyisellään nautitaan. Toisaalta kaupunki voisi aktiivisesti tarjota pienille, nykyään markkinoiden ulkopuolelle rajautuville rakennusyrityksille projekteja kaavoitusperiaatteita muuttamalla ja näin tukea markkinoiden tervehtymistä. Tämä kaikki tuottaisi uusia työpaikkoja, elvyttäisi alueen taloustilannetta ja laskisi uusien asuntojen hintoja. Rakentamisen kiihtyessä myös asuntomarkkinoilla yleisesti olisi odotettavissa vanhojenkin asuntojen hintojen nousun hidastumista.

Timo Kontio

Helsingin Sosialidemokraatit