Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Sote-uudistusta ei saa tehdä hosuen

Sote-uudistusta ei saa tehdä hosuen

Julkaistu: 20.02.2015 klo 12:42
Julkaisija: Viestintätoimisto Kumppania

Lääkäripalveluyritykset ry (LPY) toivoo malttia sosiaali- ja terveydenhuollon suuruudistuksen jatkotyöhön. Kun kyse on näin merkittävästä uudistuksesta, on valmistelu tehtävä äärimmäisen huolellisesti.

Tulevat eduskuntavaalit eivät saa asettaa sote-uudistukselle takarajaa, päinvastoin.

– Perustuslakivaliokunnan jäsenten kaipaama avoimuus toteutuu parhaiten, kun uudistuksen jatkolinjauksista käydään vaalien yhteydessä vilkas keskustelu, toteaa LPY:n puheenjohtaja Kari Varkila.

Varkilan mukaan etenkin perusterveydenhuolto toimii niin heikosti, että tarve uudistukselle on ilmeinen.

– Parhaiten ongelmat saataisiin ratkaistua hyödyntämällä monipuolista tuotantorakennetta ja tarjoamalla kansalaisille tasa-arvoiset mahdollisuudet palveluntuottajan valitsemiseen.

LPY:n puheenjohtaja korostaa, että valinnanvapaudesta seuraava kilpailu on paras keino löytää kustannustehokkaimmat ratkaisut palveluiden saatavuuden ja laadun turvaamiseen.

– On olemassa paljon näyttöä siitä, että yksityiset palveluntuottajat kykenevät tuottamaan tarvittavia palveluja laadukkaasti ja hyvin kustannustehokkaasti. Sote-uudistus hyötyisi siitä, että yksityisten tuottajien näkemyksiä hyödynnetään jatkovalmistelussa selvästi nykyistä enemmän, korostaa Varkila.

Maaliskuussa julkaistaan rahoitustyöryhmän tekemiä vaihtoehtoisia ehdotuksia terveydenhuollon eri rahoitusmalleista. Lääkäripalveluyritykset pitää luontevana, että jatkossa sote-uudistuksesta keskustellaan yhtenä kokonaisuutena.

– Jatkovalmistelussa on muistettava myös eurooppalainen normisto. Se kannustaa tuottajia tehokkaaseen tapaan toimia ja samalla asiakkaiden toiveiden kuuntelemiseen. Tätä ei saa unohtaa, Varkila muistuttaa.

Lääkäripalveluyritykset ry (LPY)

Kari Varkila, puheenjohtaja, puh. 040 834 2032, kari.varkila@koskiklinikka.fi
Ismo Partanen, toiminnanjohtaja, puh. 040 518 5799, ismo.partanen@lpy.fi

LPY on lääkäripalveluja tuottavien yritysten elinkeinopolittiinen edunvalvontajärjestö. Jäsenistöön kuuluu yksityisiä lääkäri-, hammaslääkäri-, sairaala-, laboratorio- ja kuvantamispalvelutoimintaa harjoittavia yrityksiä. www.lpy.fi