Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » Sotaveteraanien palvelut kuntoon Itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuodeksi

Sotaveteraaniliitto

Sotaveteraanien palvelut kuntoon Itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuodeksi

Julkaistu: 04.03.2016 klo 16:11
Julkaisija: Sotaveteraaniliitto

Veteraanijärjestöt (Sotainvalidien Veljesliitto, Suomen Sotaveteraaniliitto ja Rintamaveteraaniliitto) esittävät, että vuoden 2017 valtion talousarviossa:

-   turvataan sodissa haavoittumattomille veteraaneille kunnalliset avopalvelut (ateria-, kuljetus-, siivous-, vaatehuolto- ja muut kodinhoitopalvelut) sekä toimintakykyä ylläpitävä kuntoutus

-   lievävammaisten sotainvalidien kunnallisten avopalvelujen haitta-asterajaa alennetaan 10 %:n

Itsenäisen Suomen täyttäessä 100 vuotta on välttämätöntä muistaa itsenäisyyden puolustajia heidän ponnisteluistaan Suomen hyväksi. Sotien 1939-1945 veteraaneja on keskuudessamme vielä 22 000.  Keski-iän ollessa 91,5 vuotta on palveluntarve lisääntynyt.

Toimenpide ei aiheuta valtiontalouteen jatkuvaa menoautomaattia. Sodissa olleiden miesten ja naisten määrä vähenee nopeasti. Vuoden 2020 lopussa veteraanien määrä on 6500 ja vuoden 2025 lopussa 1200.

Veteraanijärjestöt lähettivät Sosiaali- ja terveysministeriössä toimivalle Rintamaveteraaniasian neuvottelukunnalle kirjeen veteraanien etuuksia parantamisesta vuodeksi 2017. Kirje on liitteenä.

Suomen Sotaveteraaniliitto

Toiminnanjohtaja Markku Seppä

puh. (09) 6126 2012 tai 0400 921 332

markku.seppa@sotaveteraaniliitto.fi

Suomen Sotaveteraaniliitto ry on Suomen sotiin 1939–1945 osallistuneita miehiä ja naisia yhdistävä valtakunnallinen järjestö. Liitto valvoo ja parantaa sotiemme veteraanien yhteiskunnallisia etuja.

Sotaveteraanit ovat kunniakansalaisiamme. He ovat puolustaneet maamme itsenäisyyttä ja vapautta. Sotaveteraanit, heidän puolisonsa ja leskensä haluavat elää mahdollisimman pitkään kotonaan. Sotaveteraanijärjestön tehtävänä on edistää toimia, joilla veteraanien itsenäistä kotona selviytymistä parannetaan.

www.sotaveteraaniliitto.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon