Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » SONK: Translaki uudistettava tällä hallituskaudella!

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

SONK: Translaki uudistettava tällä hallituskaudella!

Julkaistu: 02.12.2014 klo 12:17
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry vaatii, että naimattomuus- ja lisääntymiskyvyttömyysvaatimus poistetaan nykyisestä translaista tämän hallituskauden aikana.

- Ihmisoikeuksia koskevat kysymykset ovat niin tärkeitä ja vakavia, että ne on korjattava vaikka niistä ei olisikaan sovittu hallitusohjelmaneuvotteluissa, vaatii puheenjohtaja Anette Karlsson.

YK:n ihmisoikeusneuvosto on jo vuonna 2012 suositellut, että Suomen tulisi arvioida uudelleen kansallista lainsäädäntöään ja hallintoaan tarkoituksena poistaa lesboihin, homoihin ja biseksuaaleihin sekä transihmisiin ja intersukupuolisiin kohdiistuva syrjintä, joka liittyy näiden henkilöiden perheoikeudellisiin asioihin ja vanhempainoikeuksiin sekä heidän

oikeuteensa henkilökohtaiseen turvallisuuteen ja koskemattomuuteen.

- Jokaisen tulee saada määritellä oma juridinen sukupuolensa ilman lääketieteellisiä ehtoja. Juridisen sukupuolen muutoksen tulee astua voimaan välittömästi ilmoituksesta ilman harkinta-aikaa, painottaa puheenjohtaja Karlsson.

Peruspalveluministeri Susanna Huovinen (sd.) on esittänyt, että sekä naimattomuus- että lisääntymiskyvyttömyysvaatimus tulee poistaa nykyisestä translaista. Esityksen mukaan lain nimike muutettaisiin laiksi sukupuolen vahvistamisesta. Hallituksen on ryhdyttävä toimiin ja vietävä ministeri Huovisen esitys maaliin!

Lisätietoja,

Anette Karlsson, puheenjohtaja