Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » SONK: Suomesta paras paikka myös isille!

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

SONK: Suomesta paras paikka myös isille!

Julkaistu: 09.11.2014 klo 10:27
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry vaatii vanhempainvapaajärjestelmän uudistamista. Käyttöön on otettava niin kutsuttu 6+6+6 -malli, jossa vapaa jaetaan kolmeen kuuden kuukauden osioon. Näistä yksi on varattu molemmille vanhemmille sekä kolmas kuuden kuukauden osio jaettavaksi perheen haluamalla tavalla.

“Nykyisin pääosan vanhempainvapaista käyttävät edelleen naiset. Tähän on saatava muutos. Vanhempienvapaan nykyistä tasapuolisempi jakaminen parantaisi sukupuolten välistä tasa-arvoa ja perheiden hyvinvointia”, painottaa puheenjohtaja Anette Karlsson.

Sosiaali- ja terveysministeriölle raporttinsa luovuttanut työryhmä (22.10.) katsoo, että tasa-arvopolitiikassa olisi tähdättävä nykyistä selkeämmin muun muassa isyyden tukemiseen. Isyyttä voidaan tukea kehittämällä vanhempainvapaajärjestelmää suuntaan, jossa molempia vanhempia kannustetaan olemaan kotona lapsen kanssa.

“On hienoa, että Suomi on maailman paras paikka äideille. Erityistä huomiota tulee kiinnittää isyyteen ja siihen, että Suomi voisi tulevaisuudessa myös olla maailman paras paikka isille”, lopettaa puheenjohtaja Karlsson.

Lisätietoja,

Anette Karlsson, puheenjohtaja