Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » SDP:n Mäkisalo-Ropponen: Osaamisen rapauttaminen heikentää kilpailukykyä

SDP Tiedotus

SDP:n Mäkisalo-Ropponen: Osaamisen rapauttaminen heikentää kilpailukykyä

Julkaistu: 23.04.2016 klo 14:00
Julkaisija: SDP Tiedotus

Kansanedustaja, tulevaisuusvaliokunnan varapuheenjohtaja Merja Mäkisalo-Ropponen pitää koulutuksen, tieteen, tutkimuksen ja innovaatiotoiminnan alasajoa erittäin huolestuttavana. Hän sanoo, että jokaisen pitäisi ymmärtää, ettei Suomi koskaan tule pärjäämään kilpailussa työn hinnasta. Me pärjäämme kilpailussa osaamisella. Siksi koulutuksen, tieteen, tutkimuksen ja innovaatiotoiminnan taso on pidettävä korkealla.

- Eilisestä Sipilän puheesta yliopistoväelle huokui ymmärtämättömyys siitä, mikä vaikutus leikkauksilla on Suomen tulevaisuudelle. Nyt hallitus on romuttamassa osaamisen perustaa ja se näkyy selkeästi hallituksen tekemissä leikkauspäätöksissä. Innovaatiokeskus Tekesin rahoitusta on vähennetty ja hyvätkin ideat ja hankkeet jäävät rahoitusta vaille. Samoin Suomen Akatemian rahoituksen väheneminen tarkoittaa sitä, että hyviä tutkimushankkeita jää ilman rahoitusta.

Mäkisalo-Ropponen muistuttaa, että yliopistoista on vähennetty tuhatmäärin henkilökuntaa ja se vaikuttaa opiskelijoiden saamaan opetukseen ja muihin opintopalveluihin. Ammatillisissa oppilaitoksissa tuskaillaan sitä, että opetustunteja joudutaan karsimaan kovalla kädellä. Ammattiin ei opi ilman opetusta, eikä kaikkea opetusta voi siirtää työpaikoille.

- Myös nuorten aikuisten osaamisohjelma on lopetettu. Sen avulla viime hallituskaudella koulutettiin tuhansia vailla ammatillista koulutusta olevia nuoria ammattiin. Edelleen vailla toisen asteen koulutusta arvellaan olevan yli 100 000 20-29-vuotiasta nuorta. Jokainen ymmärtää, että ilman ammatillista koulutusta on tämän päivän työelämään hyvin vaikea työllistyä.

- Nämä ovat vain esimerkkejä siitä, miten hallitus toimii. Se vannoo kärkihakkeiden ja kehittämisen nimiin. Kehittäminen ja uudistaminen edellyttävät luovuutta. Kukaan ei pysty olemaan luova ja innovatiivinen olosuhteissa, joissa koko ajan on kiristettävä tahtia ja resurssit vähenevät. Kaiken lisäksi ministeri lähettää moittimisviestejä toiminnasta. Näissä olosuhteissa työskennellään tällä hetkellä monessa ammatillisissa oppilaitoksissa, ammattikorkeakoulussa ja yliopistoissa.

Merja Mäkisalo-Ropponen
kansanedustaja (sd)