Etusivu » Tiedotteet » Politiikka » SDP: Tulevan hallituksen painopisteiksi kestävä vientivetoinen kasvu ja eriarvoisuuden vähentäminen

SDP Tiedotus

Julkaistu: 30.04.2015 klo 14:11
Julkaisija: SDP Tiedotus

SDP:n eduskuntaryhmä on antanut vastauksensa hallitusneuvottelujen tunnusteluvaiheen vetäjän Juha Sipilän kysymyksiin. SDP:n mukaan tulevan hallituksen keskeisimmät tehtävät ovat uuden vientivetoisen kestävän kasvun aikaansaaminen sekä eriarvoisuuden vähentäminen.

SDP:n mukaan strategisessa hallitusohjelmassa tulee asettaa tavoitteiksi vientivetoisen kestävän kasvun edellytysten rakentaminen, työpaikkojen luominen ja työelämän parantaminen, kestävyysvajeeseen vastaaminen oikeudenmukaisella tavalla, sosiaalisen eriarvoisuuden ja terveyserojen kaventaminen, turvallisuuden vahvistaminen sekä Suomen aktiivinen kansainvälinen rooli.

SDP on valmis hallitusvastuuseen Juha Sipilän johtamassa enemmistöhallituksessa. Puolueella ei ole erityisiä ennalta määriteltyjä kynnyskysymyksiä vaan hallitusohjelman kokonaisuus ratkaisee, voiko SDP osallistua hallitustyöhön.

SDP pitää kuitenkin välttämättömänä, että myös uusi hallitus sitoutuu suomalaista yhteiskuntaa uhkaavan eriarvoisuuden vähentämiseen ja että se arvioi kaikkia toimiaan myös tämän tavoitteen valossa. Lisäksi SDP edellyttää, että hallitusohjelmassa linjataan erityisesti työelämän kehittämiseen sekä tasa-arvon vahvistamiseen liittyviä elementtejä. Tämän lisäksi hallituksen tulee sitoutua kolmikantaiseen yhteistyöhön.

Täydet vastaukset kysymyksiin löytyvät SDP:n verkkosivuilta: http://www.sdp.fi/fi/component/content/article/10-sdp/ajankohtaista/uutiset/9761-sosialidemokraattien-vastaukset-hallitustunnustelijan-kysymyksiin